7. august 2009

Uhell i klo-stellet? - det blir hva du gjør det til

Det er herved bevist at å sneie nerva under klo-stellet neppe gjør spesielt vondt for hunden. I verste fall litt ubehagelig, men VONDT? Det trur jeg ikke noe på..

Jeg våger en påstand om at det er overhysteriske hundeeiere, som ikke tåler å se litt blod, som er kilden til problemet når uhellet først er ute ^^

Isted var jeg litt ivrig i tjenesten, og stod i mine egne tanker da Heidi sine klør fikk en omgang med Dremelen. Plutselig ser jeg det pipler blod ut fra ei klo. Og ved nærmere undersøkelse dryppet det blod fra enda et par klør. Dette var på bakpotene hvor klørne er mest slitt, og der skal en jo være litt ekstra påpasselig. Noe jeg ikke var..

Men hvem stod helt stille og ikke sa et knyst mens "mishandlingen" pågikk? Jupp, det var Heidi det :o) Og hvem var mest opptatt av å sjekke matlukta fra benken idet jeg sa "ferdig!"? Juppsann, det var flinkeste Heidi ;O) Og så hun som er så pysete av seg egentlig..

Når det er sagt, skal en uansett være forsiktig og følge godt med på hva man driver med når klørne stelles. Faren for infeksjoner er tilstede om det går hull på nerveposen. Så jeg kommer til å være mer forsiktig neste gang :o)

Moralen er: Ikke STYR og bær deg over å ha klippet/filt litt for mye på ei klo. Konstater fakta, senk skuldrene og fortsett til neste klo (litt mer påpasselig denne gang). Og når du er ferdig, sleng ut noen godbiter som sysselsetter hunden mens du tørker blod. Eller hvorfor ikke la hunden få vaske etter seg selv? Noen hunder elsker blod ;o)

Øvelse gjør mester

2 kommentarer:

  1. Som "gammel" hundeklipper i 40 år har jeg aldri vært hysterisk over et uhell i ny og ne med klørne.

    I "gamle" dager hadde vi kaliumpergamanat som vi dyppet kloa i om det skjedde uhell.

    Selve kuttet ( bruker klotang) går så fort, at de knapt registrerer smerten.
    Men det sved nok litt etter kaliumpergamanaten.
    Det desinfiserte dessuten også, så det ble aldri noe krøll etterpå.

    I det senere finnes det jo et gult pulver som stopper blodet. Det virker ikke som det svir så ille, og det er aldri noe dramatikk om uhellet skulle være ute..

    Det er klart at jo mer eierne oier og synes slikt er fryktelig, jo mer smitter det også over på hunden :D :D

    Mine er helt avslappet til negleklipp, selv om uhellet har vært ute.
    Denne situasjonen kan man lære hunden til å være avslappet i, ved å være avslappet selv, mener i allefall jeg :)

    Ha en fin helg !

    Hilsen Lilleba på Rusk og Rask

    SvarSlett
  2. er nok som du sier- ikke så vondt som vi trur. og mest reaksjonen vår de ser på. vært uheldig noen ganger jeg og - og kjedelig er det jo hvis det blør veldig da. men ingen av mine har hylt.
    - det gjorde derimot marsvinet (og jeg ble i tillegg offer for et veldig stygt blikk og store bebreidelser fra min datter!) ;) he he ikke bare bare med dissa dyra.

    SvarSlett