18. september 2007

Trening og spor (laaang)

Samboer er bortreist, så i kveld har vi hjemmeværende jentene hatt skikkelig "jentekveld" med masse trening ;-)

Først, da jeg kom hjem fra jobb så tok vi ei lita økt med stimuluskontroll på Dekk`en. Siden Heidi var godt "ladet" så passet jeg på å kjøre gjennom en runde med frivillige adferder (godt adskilt fra stimulus-økta vel å merke).

Vi har jo i hjemmelekse å trene masse på denne Sitt-slapp-av-øvelsen også , så da måtte vi jo ta en runde med den og. Jeg syntes det var greit å ta den økta til slutt, når verste dampen var gått ut av firbent`en.
Vi skulle egentlig vært på Dag 4 iflg treningsplanen, men på grunn av litt avbrekk med kurs og sånt i helgen, så måtte vi repetere fra der vi avsluttet sist. Dvs Dag 2. Men jeg syns jo Heidi er flink jeg, da. Hun tar dette veldig fort. Og, litt i tråd med det jeg har oiet og akket meg over tidligere (at Heidi fort kan gå lei av repetisjoner), så må jeg tenke progresjon og variasjon. Nå har jo denne øvelsen som mål å fungere i hverdagssituasjoner, derfor må jeg bryte litt ut av klikkertrener-"uniformen". Jeg øver nå på å være litt mer naturlig og fri i kroppsspråket når vi trener på denne øvelsen, for Heidi har litt problemer med å holde tiden hvis jeg bare står rett opp og ned. Da begynner hun å tilby adferder. Så noen tilleggsmomenter har jeg lagt til i kriterieplanens tidlige stadium, sånn for variasjonen del:

- ikke se på Heidi hele tiden
- snu på hodet og speide etter fiktive turgåere
- se etter om det er kommet sms på mobilen
- sette meg på huk
I tillegg har jeg benyttet "omvendt lokking" med godbit og kobbel.

Egentlig er vi minst på Dag 3 i programmet, sånn forstyrrelsesmessig. Men tidsmessig må jeg gå litt mer gradvis frem enn hva kriterieplanen tilsier. Å strekke tiden med hele 5 sekunder om gangen er ikke gjort i et jafs med Heidi, men det regner jeg med drar seg til bare jeg jobber grundig nå i innledende del av øvelsen :-)
Vi er oppe i 15 sekunder ganske pålitelig nå, hjemme. Men ute på tur justerer jeg kriteriet litt tilbake igjen. Men jeg er godt i gang med å generalisere det vi har trent på hjemme, litt på tur.
Jeg gikk opp et jorde-spor til Heidi, og mens sporet godgjorde seg gikk vi oss en skikkelig runde.
Først måtte vi langsmed en bilvei med en del biltrafikk. Der gikk vi av inn på ei veg-lomme for å trene litt på sitt-øvelsen mens bilene duret forbi. Gikk veldig veldig fint. Heidi var øyensynlig avslappet og konsentrert om øvelsen. Det overrasket meg ikke, så kriterisettingen her var god :-) Så måtte vi forbi et jorde, og der var det en haug med bæ-bæ som beitet. Våre venner, sauene, er gode treningsobjekter -så lenge de står ganske stille ihvertfall ;-) Men likevel var jeg litt mer spent på kriterisettingen min her. Vi har jo trent litt med sau rundt oss tidligere i sommer med litt ymse utfall, men syns vi måtte prøve oss. Avstanden jeg valgte å jobbe på var tydeligvis god, for dette gikk også veldig bra :-)
Men så, omtrent midtveis på turen, fikk vi vårt første passerings-kasus etter kurset. Det var to folk, med ikke mindre enn 3 (eller var det 4?) hunder :-O Da måtte jeg virkelig kjempe imot min etterhvert så befestede flukt-adferd... Vegen var smal, og det var skråning på begge sider av vegen så langt jeg kunne se. Jeg var på nippet til å snu, men så øynet jeg en liten utposning på vegen litt lenger fremme, men for å komme inn på den måtte jeg gå ganske tett innpå de møtende før vi kunne svinge av. Det gikk med nød og neppe, men her brukte jeg IKKE sitt-øvelsen. Heidi var altfor anspent til det, hun fulgte greit med meg ut til siden, men hadde fullt fokus på de som gikk forbi. Men jeg fikk skyndet meg å drysse en haug godbiter i hodet på henne mens jeg klikket frenetisk. Hehe...hvorfor jeg brukte klikkeren her aner jeg ikke, jeg klikket ikke for noen spesiell adferd liksom. Menmen... Vi sto`an over ihvertfall, og det at Heidi velger å spise i en slik situasjon er MEGET lovende :-)

Da vi var på vei forbi saueflokken igjen, fikk vi fordundre meg en ny møtesituasjon! Med både sau og hund, kunne det fort blitt litt for mye for Heidi (og meg). Men fordi hundeeieren stoppet inne på vegen de kom fra (tydelig at flere trenger passeringstrening, ja) var det superenkelt å jobbe Heidi forbi. Hun så hunden, men "sladret" til meg (hun tør nemlig det når hundene er litt på avstand), så vi kom oss helskinnet tilbake til bilen til slutt. Puh!

Og, sporet ja. Det hadde jo ligget godt og vel en time da vi kom tilbake. Lot Heidi få ta det på ca 20 meters spontanopptak. Opptaket fikset hun fint, sjekket litt frem og tilbake, men valgte rett vei.

Det var stubbåker i dag, så det var ganske tydelige forskjeller å se i sporgangen litt ettersom hvilken retning vi gikk. Langs fårene sporet hun lavt, mens på tvers sporet hun mer på overvær. På skrå sporet hun også lavt, og det som jeg hadde trodd skulle være det vanskeligste? Hm... Vi hadde med 13 pinner inn igjen (ca halvparten). Må trene mer på å gå på tvers ser det ut til, for på de strekkene lå det igjen mange pinner..

Det blir å fortsette på Sitt-øvelsen i morra. Da skal tiden strekkes ytterligere. Vi skal iflg planen opp i 20 sekunder. Vi får se hvordan det går, men slik ser morgendagens treninglekse ut:

Dag 3:

Sitt i 10 sekunder
Sitt i 15 sekunder
Sitt mens du tar 2 skritt tilbake og returnerer
Sitt mens du jogger 5 skritt tilbake og returnerer
Sitt mens du går 1/2 runden rundt hunden til høyre og returnerer
Sitt mens du går 1/2 runden rundt hunden til venstre og returnerer
Sitt mens du tar 10 skritt tilbake og returnerer
Sitt i 15 sekunder
Sitt mens du tar 10 skritt høyre og returnerer
Sitt mens du tar 10 skritt til venstre og returnerer
Sitt i 20 sekunder
Sitt mens du går 1/2 av runden rundt hunden til høyre, klapper i hendene og returnerer
Sitt i 20 sekunder
Sitt mens du går 1/2 av runden rundt hunden til venstre, klapper i hendene og returnerer
Sitt i 10 sekunder
Sitt mens du jgger 10 skritt til venstre og returnerer
Sitt mens du jogger 10 skritt til høyre og returnerer
Sitt mens du jogger på stedet i 10 sekunder
Sitt i 15 sekunder
Sitt mens du jogger på stedet i 20 sekunder
Sitt i 10 sekunder
Sitt mens du jgger 5 skritt tilbake og returnerer
Sitt mens du jogger 5 skritt til høyre og returnerer
Sitt i 5 skunder mens du klapper i hendene
Sitt i 10 sekunder mens du klapper i hendene
Sitt i 10 sekunder
Sitt i 5 sekunder

Fnis... det blir nok fin underholdning for naboene etterhvert som vi generaliserer denne øvelsen ;-)
Forresten, den nye fine mobiltelefonen min har tatt kvelden... *hulk*
Skjermen er fullstendig moset :-(

Og gjett 3 ganger hvem som er synderen! Hrmfff...


Guilty!!

2 kommentarer:

  1. For noen flotte passeringer dere hadde da!!!! Juhu!! Sånne er såååå deilige!! :-) Satt her og smiiiilte da jeg leste hvor flink du var! Ja, og Heidi, selvsagt!

    Herlig å lese så lange og detaljerte innlegg!

    SvarSlett
  2. Hehe....herlig å ha lesere som gidder å lese de laaange bablete innleggene ;-)

    Jeg har nå fått oversendt hele treningsprogrammet digitalt. Hvis du sender meg mailadressen din så kan jeg sende deg den i sin helhet :-)
    Mailadressa mi er dogblog@online.no

    SvarSlett