19. september 2007

En liten utfordring...

Det er oppstått en liten utfordring mht treningsopplegget på "Sitt-slapp-av". Poenget med hele øvelsen er at hunden skal SLAPPE AV, men Heidi bygger seg litt opp i stress underveis mens vi trener (!) Jeg kjenner det på måten hun tar godbiten på. Har også litt trøbbel med å strekke tiden noe særlig over 10 sekunder hvis jeg står i ro. Hun ser ut til å slappe mer av og holde tiden hvis jeg beveger meg rundt og "shower" for henne. Står jeg i ro blir hun litt mer usikker og tror kanskje at jeg venter på adferder? Men det er vel bare en ting å gjøre: trene med småsmå museskritt. Eller legge vekk klikkeren når vi trener på denne øvelsen? (dette er jo ingen presisjonsøvelse liksom..) Noen kommentarer?

Vi har trent litt mer hold fast trening i dag, og har som smått begynt å jobbe litt mer med fvf igjen også (den har hatt pause en stund). Stimuluskontroll på Dekk`en er vi også kommet godt igang med. Ser ut til å kunne veksle greit mellom økter med stimuluskontroll og frivillig adferd. Enn så lenge ;-)

Heidi er i godt treningsmodus om dagen og jobber bra. Det er veldig inspirerende :-D

2 kommentarer:

  1. Jeg opplever også akkurat det du beskriver her. Men jeg fant ut at hvis jeg ikke står rett opp og ned, men med en fot ut til siden og på en måte hviler på ene hofta, så slapper hun bedre av.

    Jeg trener jo på dette med å ligge i ro, og forsøker så godt jeg kan å klikke når HALEN også ligger i ro. Ellers er hun klar som et egg på å sprette opp igjen.

    Om du skal legge vekk klikkeren eller ikke... Jeg har variert på akkurat det når det gjelder LIGG. Og syns vel jeg har hatt helt grei fremgang til nå. Hun legger seg med en gang jeg står litt i ro og prater med folk (på treninga), og ligger ganske lenge.

    Jeg syns også at om jeg legger vekk klikkeren i sånne ro-momenter, blir hun roligere og ikke så forventningsfull.

    SvarSlett
  2. Halen hennes følger jeg med på. Den er alltid i ro før jeg klikker, men vifter når jeg belønner ;-)

    Det går greit å la Heidi ligge når jeg står rolig og prater med noen. F.eks samboer. Men ikke når vi er alene. Da har jeg nok ubevisst litt stivt kroppsspråk selv. Hehe..

    Men, skal prøve uten klikkeren idag.

    SvarSlett