17. september 2007

Passeringskurs på Hønefoss

En lang helg på Hønefoss er over. Camilla Lien ved Canis avd Hønefoss sa ja til å arrangere et (for min del sårt tiltrengt) oppfølgingskurs i passeringstrening. Og siden jeg har over 1,5 time kjøring hver vei, to dager på rappen, har helgen vært 100% dedikert kurs.

Vi var 4 ekvipasjer på kurs på Eggemoen i helgen, og alle har vi tidligere gått innledende passeringskurs hos Camilla.
På det innledende passeringskurset lærte vi om ulike mestringsteknikker som kan brukes ved passering av andre hunder (eller for den saks skyld mennesker, biler, sykler etc). Dette var et helgekurs, så det er jo svært begrenset hvor mye praksis det er mulig å få presset gjennom. Men vi lærte den gang om viktige ting som: hvordan etablere kontakt med hunden, hvordan opprettholde kontakten gjennom praktiske øvelser, og vi lærte også mye om hvordan vi kan snu hundens reaksjon på eiers stressadferd (stramming av båndet, stivne i bevegelsene etc) fra negativ til positiv.
Denne helgen ble benyttet til å anvende disse teknikkene på litt mer virkelighetsnære passeringssituasjoner. Masse praktisk trening altså. F.eks gå på skogsbilvei, og møte en eier med hund som plutselig dukker opp rundt hjørnet (akkurat slik det ofte er i virkeligheten).
For hundeeiere med normale og velfungerende hunder er det ikke så lett å forestille seg hvor slitsomt det er å gå på tur med en hundeaggressiv/utagerende hund. Men det ER slitsomt å hele tiden gå med skuldrene oppunder ørene og ikke være sikker på om man takler situasjonen eller ei. Det smitter også over på hunden.
Derfor er det så fint å få øvd opp mestringsnivået i et miljø hvor utfordringene trappes opp gradvis. Sånt er ikke alltid så lett å få til i virkeligheten på egen hånd.

Og så har vi den fordelen med Camilla, at hun er en instruktør som selv har erfaring med hva det vil si å være eier av hund med slike problemer. Og det er så godt å gå på kurs hos en instruktør som forstår akkurat hva slags utfordringer hverdagen med utagerende hund gir :-)

Kurset startet med at en og en ekvipasje trente på figuranthund på et oversiktlig område -hehe…hvis flystripene på Eggemoen ikke er oversiktlige og brede nok til passeringstrening, så vet ikke jeg ;-)

Vi brukte lørdagen først og fremst til å kartlegge litt:

- Teste ut avstand til figuranthunden
- Finne egnet mestringsteknikk hos eier og hund (sitte, være i bevegelse, håndtere bånd, servering av belønning osv)
- Lese hund

På søndag var det klart for trening i skogen, på smalere veier. Her skulle vi trene på å få hunden med i en bue ved passering av figuranthund. Vi fikk gjennomført (etter mitt syn) et gunstig antall økter per ekvipasje. I motsetning til hva man er vant med fra tradisjonell passeringstrening, legger Camilla vekt på å gi hundene gode pauser mellom øktene og ikke altfor mange repetisjoner per økt. Det gir sjelden god læring å bli pepret ned med inntrykk. Passering er for engstelige hunder veldig anstrengende, og man kan risikere at hunden bare kapitulerer (i stedet for å lære noe) dersom inntrykkene blir altfor voldsomme.
Vi hadde først noen runder møtetrening på en relativt kort skogsstrekning, før vi siste halvdel av dagen kjørte et par runder ordentlig ”skogstur” med innlagte hundemøter.

Jeg synes Heidi har vært fin å jobbe med i helgen. Hun responderte bra på godbitene jeg hadde med, og på treningen. Og hun har slappet fint av i bilen mellom øktene (kan ikke huske at hun bjeffet der en gang :-))

Og, en stor takk til de tålmodige (og flinke!) figuranthundene Basso (Welch Springer) og Carmen (Schweitzer Grosser Sennen). Uten figurantene hadde det ikke vært like lett å til så mye bra trening :-D

3 kommentarer:

  1. Hei Kari Anne, du har virkelig pågangsmot det står jeg virkelig i respekt til deg for. Heidi er jo helt nydelig, og ja jeg vet akkurat hvordan det er å ha en hund som ikke takler andre hunder etc, Scott ( min første parson) var dessverre MYE verre enn Heidi, men det er fryktelig slitsomt, og at en ikke kan kose seg på tur, i frykt for situasjoner som kan oppstå er hverdags kost.
    Fint at kurset deres gikk fint i helgen, vi sees vel helt sikkert oppå Øverby, vi har blitt fast inventar oppå der;)
    Lykke til videre Klem fre Heidi og de tre bukkene bruse.

    SvarSlett
  2. Sånt passeringskurs skulle jeg også tenkt meg å gå på! Du er heldig som har muligheten! :-)

    Hørtes ut som om du fikk mye ut av helga! :-)

    Hvordan går det med sitt øvelsene?
    Skal du begynne i rolige omgivelser, eller er det hvor som helst? Står det noe om generalisering lenger ute i programmet?

    SvarSlett
  3. Hallo Kari-Anne!

    Ja, jommen er jeg heldig som har tilgang på slike kurs! Selv om jeg må reise et stykke. Men det ER det verdt :-D

    Sitt-øvelsen er det vel meningen at man jobber inn hjemme og tas siden med i nye miljø. Hunden kan nok med fordel være litt god og sliten etter f.eks tur, sånn at den får assosierer øvelsen med ro og fred i sinnet ;-)

    Men når man har kommet et stykke i treningen (f.eks at hunden kan sitte i ro i minst 10-15 sekunder mens man beveger seg rundt), er det helt sikkert ok å begynne å generalisere litt i rolige omgivelser utendørs, på tur etc. Jeg gjør iallefall det ;-)
    Og jeg trener på øvelsen inne på ulike rom, og på forskjellige plasser i hagen før jeg prøver meg ute på tur.

    SvarSlett