5. mars 2009

Dekk med stuss

Jepp, jepp, jepp. Idag gikk klaskedekktreninga mye bedre :O)

Møtte Alise og hundene på plassen ved biltilsynet i efta, og Heidi var også veldig flink mens både Pronto og Sprint var ute. Hun utagerte ikke (ok, et lite bjeffeanfall idet hun fikk øye på dem fra buret da jeg åpnet bakluka på bilen), men da hun kom ut bare glodde hun interessert på dem med logrende hale. Godt fornøyd med at hun ved flere tilfeller valgte å ta frivillig kontakt med meg, noe hun fikk kyllinghalser for. Ellers, da hun hadde vent seg til at de var der, syns hun det var like greit å snuse.

Men tilbake til klaskedekken: det var bare den jeg hadde fokus på idag siden det ble så kjipt utfall sist. Det kan synes som om nærværet av andre hunder får opp adrenalinet slik at det blir litt mer sprett i henne. Ihvertfall virket det slik idag, for innsatsen var det ikke noe å si på, hehe

Da vi kom igang så spratt hun opp og ned som en sprettball (ganske finurlig syn!) Den nye klaskedekken er innlært a`la hoppstå-metoden, dessverre med den ulempen at jeg har fått inn en serie av hoppe-stuss mellom hver ordentlige klaskedekk :-/

Ser jo mer og mer at vi har fått et tilfelle av overtroisk adferd her (dvs at hun tror at stussene er en del av adferden som belønnes). Dette har jeg trolig fått til ved å la henne stusse ivei, for så å belønne når hun slomper til med en pen klaskedekk. Big mistake! :O

Paradokset er at det er gjennom denne intense stussingen jeg har fått frem den riktige intensiteten i selve klaskedekken..

Alise foreslo noe jeg selv har tenkt litt på: at det kan være på tide å innføre et feilsignal nå, slik at jeg får brutt denne høyst uønskede adferdskjeden. Men jeg er litt redd det kan dempe intensiteten hennes hvis jeg må feile mye (noe jeg trolig må for å slokke ut adferden helt) Og da havner vi fort tilbake til den trege dekken igjen..hm..

I noen økter har jeg prøvd å belønne sitt-opp og dekk vekselvis, da avtar stussingen. På den annen side jobber jeg dermed med to kriterier om gangen, noe som jeg ser kan medføre at verken sitt-opp eller neddekk blir renforedlet slik jeg ønsker. Det skal liksom litt til at det klaffer med både perfekt sitt-opp og perfekt dekk på en gang.. Men dette kan muligens være bedre alternativ enn at denne stussingen får fortsette... Æsj, reparasjonstrening skal ikke være enkelt :o(

Men over til noe langt hyggeligere:

Idag meldte jeg meg på innkallingskurset hos Camilla! Hun sendte ut mail med reklame for kurset på formiddagen idag, så jeg var ikke sein med å hive meg på. Og godt var det, for nå i kveld ser jeg at kurset allerede er fullt(!)

Kurset bygger på metoden som vi allerede har lest om og tilmed testet litt ut her hjemme. På kurset har jeg forhåpninger om at vi får til massevis med praktisk trening, og jeg har allerede noen ideer til forstyrrelser som kan passe for Heidi sin del ;o)

2 kommentarer:

  1. Kjenner meg igjen i det å få masse ufrivillige hoppestusser. Det må være en veldig selvforsterkende atferd;) Nå er det ikke lenge igjen til samling - merker jeg får litt prestasjonsangst....Men vi er jo der for å lære, er vi ikke?!? Gleder meg iallefall masse:)

    SvarSlett
  2. Hei Kristin, så koselig å høre fra deg!!

    Ja, nå er det like rundt hjørnet. Klart vi kommer til å lære mye! Av C og M, men også av hverandre håper jeg. Blir iallefall spennende å se åssen andre jobber :o)

    Blir fint å se igjen deg og Lillian, for nå er det jammen meg lenge siden sist!

    SvarSlett