3. mars 2009

Våryr! - men ikke så spenstig trening..

Slutta tidlig på jobb idag. Det var slikt et herlig vårvær og jeg hadde så lyst å ta Heidi med ut på litt trening i finværet. Skikkelig treningssugen var jeg :o)

Utstyrt med både vom, kyllinghals, ball og draleker hadde jeg ideer om å trene på flere ting. Hun virket fryktelig ivrig da vi reiste hjemmefra så jeg så for meg masse høy og fin Pavlov å starte med.

Som frisk start på økta var det planer om å jobbe med raske neddekker. Syns vi har trent så mye på dette hjemme (både ute og inne) nå, så hadde lyst å teste dette på ny plass. Men neida, Heidi hadde overhodet ikke noe lyst til det hun!

Jeg kan kanskje "skylde" på vått underlag (sola steikte jo bra og bakken var sørpete). Men så fin på det er egentlig ikke Heidi... For på tur bryr hun seg døyten om slike uvesentligheter. Så det at hun streiker i treningssammenheng skyldes nok helst at jeg ikke har lagt godt nok grunnlag i øvelsen, belønningene...ja, og alt det andre som har med forventing og treningslede å gjøre. Tror jeg.

Det er på en måte veldig dumt av meg å stå å vente henne ut når økta starter på denne måten. Selv om jeg konsekvent ikke bruker verbal masing, så blir det nok slik at Heidi oppfatter mitt avventende kroppsspråk som at jeg "forlanger" noe av henne. Og da kommer vi fort inn i en lei sirkel med masse treghet/nøling (demping?). Antagelig kan det være slik at jeg rett og slett forsterker denne adferden, siden jeg tilsynelatende står og tigger henne om å jobbe..

Uansett, poenget er at dette ikke er god trening i det hele tatt.

Prøvde etter ei (tenke)pause å leke henne opp med en ball som jeg kastet. Men denne stakk hun av med og prøvde å grave den ned. Byttet til draleke istedet, og hun fikk opp litt mer engasjement med den. Jeg prøvde å dra nytte av det ved å pense henne inn på fvf (som er en øvelse som er relativt greit generalisert).

Så, dette ble det beste vi fikk til idag (selv om det ikke var så enkelt med langline, hehe):

1 kommentar:

  1. ikke alltid treninga går som forventet nei. kjenner til det der ;) Men ser ut som dere er flinke og ivrige om dagen uansett!
    Tid til møtes på eggemoen endag eller?

    SvarSlett