24. juli 2011

Spor som aktivisering


















Spør du meg, er spor en av de mest fasinerende aktiviteter som vi kan drive med hundene våre. ALLE hunder har dette med snusing i seg så de blir veldig fort flinke, såsant vi legger opp treningen fornuftig.

Det finnes flere metoder for å lære hundene til å gå spor slik vi ønsker. Personlig foretrekker jeg en særskilt rolig og fokusert attityde hos hunden når den sporer, når jeg hører det kommer liflige sniffelyder fra hundesnuten og halen vagger fornøyd fra side til side, blir jeg rent lykkelig inni meg. Hunden er helt tydelig på jobb, og den ser tilmed ut til å synes dette er en av de viktigste og morsomme jobbene i hele verden :-)

En slik rolig og fokusert sporadferd er det relativt lett å få frem ved hjelp av godbiter i sporet. Å spise er som kjent en adferd som er uforenelig med å stresse. Når hunden går spor stimuleres belønningssenteret i hjernen, både gjennom spisingen og selve opplevelsen av å mestre noe. Dopamin frigjøres og gir en følelse av glede og velvære hos hundene våre. Kanskje derfor de glade halene ? ;-)

En hund som stresser i sporet, bruker øyensynlig mye mer krefter på å trekke fremover i sporet. Slikt uheldig høyt stress kan komme av frustrasjon (liten grad av mestring, feil innlæring) og/eller overforventing (feil bruk av forsterkninger), og er ikke nødvendigvis noen god aktivisering av hunden.

Har du lyst til å lære mer om spor, så har jeg satt opp et nybegynnerkurs helgen 20.-21. august (påmelding via kursplanen). Der vil du lære om hvordan du legger de første sporene, samt hvordan du gradvis øker utfordringene.

Et lite bloggeri fra et sporkurs tidligere i år kan du lese her


Øvelse gjør mester

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar