8. juni 2009

Instruktørkurs - 3.samling: Konkurranselydighet

Vi er nylig hjemkomne etter en liten svipptur til Trondheim i helga. Ærendet var tredje samling på instruktørkurset, og temaet for helgen var konkurranselydighet.

Tre av fem samlinger er nå unnagjort på under 4 mnd, så her går det fort i svingene ;o)



Så, er jeg blitt ekspert på konkurranselydighet nå?

Selvfølgelig ikke.

Målet for helgen var først og fremst å bli godt kjent med de overordnede prinsippene for effektiv hundetrening.


Det er lett å bli en smule metodefokusert når man jobber med hund. Men for å bli gode instruktører, som i fremtiden skal jobbe med et bredt spekter av mennesker og hunder, må vi kjenne grunnprinsippene så godt at vi kan være åpne for mange ulike metoder og måter å løse utfordringer på. Å henge seg opp i faste arbeidsmønstre, gir ikke alltid effektiv trening.

For ordens skyld:
metode: subst. m metode () [məˈtuːdə] systematisk arbeidsmåte, teknikk
prinsipp: subst. n prinsipp () [pɾɪn'sip] grunnregel; leveregel


Konkurranselydighet er en hundesport som stiller meget store krav til teknisk presisjon i øvelsene, og krever ditto trenerferdigheter, kunnskaper og kreativitet hos det mennesket som skal trene hunden. Gjennom alle oppgavene vi fikk tildelt i løpet av helgens samling fikk vi se at med utgangspunkt i noen generelle prinsipper får vi en enorm verktøykasse å møte ulike utfordringer med.

Noen generelle prinsipper for effektiv lydighetstrening:

TKFF
Strategisk plassering av forsterkning
Baklengskjed så ofte som mulig!
Doggie-zen kvalitetssikring, omvendt lokking og avstandsbelønning
Pavlovstyring
80%-regelen
Kjør høy forsterkningsfrekvens under innlæring
Stimuluskontroll (nivå 1-3)
Splitt, ikke "Lump" (del opp adferd i så små deler som mulig)

(22.06.09: oppdatert med nye linker)

Hele lørdagen fra ca kl elleve til seks om kvelden, jobbet vi med forskjellige oppgaver som hadde fokus på praktisk trening med utgangspunkt i alle de ovennevnte prinsippene.

Siden vi for det meste jobbet parvis eller 3 og 3, ble det voldsomt mye trening på hundene. Ikke helt optimalt læringsmessig for hundene, mtp grad av forstyrrelser og antall økter. Men i all hovedsak var jo dette trening for oss menneskene.


Søndagen ble vi delt inn i to store grupper (6 stk per gruppe). Min gruppe hadde Morten som instruktør, og vi fikk på morran anledning til å komme med to forskjellige lydighetsøvelser hver som vi ville ha hjelp med.


Jeg valgte meg to øvelser som jeg lenge har følt at jeg ikke har kommet noe videre med: Kryp og Apport.

Krypøvelsen har jeg egentlig ikke noe bruk for, men har likevel veldig lyst til å få den til. Og vil helst frishape den, bare for utfordringen sin skyld :o) Problemet i denne øvelsen har vært/er at jeg har fått belønnet frem en humpekryp . Det er lenge siden vi har trent på den, men det ser ut til at tidligere innlæring sitter veldig godt i.. Jeg fikk noen gode tips av Morten, noe jeg skal komme tilbake til litt lenger ned.

Apportøvelsen har vi forsåvidt inne, men den er noe hanglete kjedet sammen. Har dog prøvd å få de enkelte delmomentene mer stabile/flytende for så å kjede sammen på nytt. Men på veien har jeg mistet intensiteten og spruten hos Heidi.

Igjen kom Morten med noen riktig så treffsikre treningstips (noe han er fryktelig god på!):

- øve mer på bakpartskontroll (variere mellom 90 og 180 graders vendinger på stedet, både med og uten apport i fin veksling slik at hunden nesten ikke merker forskjell på vendinger med og uten apport. Flyt!

- av og til kjøre hele øvelsen (selv om den ikke er helt perfekt!) hvor Heidi må sitte i utgangsstiling og avvente kommando (NB! ha god timing på å "slippe" henne når hun sitter spent som en strikk). Kun en eller max to repetisjoner siden dette er en høyintensitetsøvelse.

- belønne skikkelig, gjerne med lek ved hel øvelse. Men også veksle mellom både godbiter og lek ved trening på vendinger.

Ellers må jeg nok også huske å bruke Pavlovstyring mer bevisst, og etterhvert også tenke på avstandsbelønning og doggie-zen kvalitetssikring av øvelsen.

Jeg kommer til å bruke noe tid på apporttreninga fremover, slik at jeg forhåpentligvis slipper å bekymre meg om denne under brukshundsamlinga i august hvor bl.a rundering og feltsøk er hovedtemaer.

Nedenunder følger noen visuelle smakebiter fra helgen:

Først noen bilder fra søndagen. I gruppa mi var det ønske om hjelp på mange forskjellige øvelser, noe som gjorde det veldig morro og lærerikt å være observatør:

Catja ville også ha hjelp med apporten. Her var problemet at hunden slapp apporten rett før den skulle sette seg etter innkomst. Løsningen var å bruke en post-it lapp på Catjas lår som hunden skulle touche med apporten i munnen før den satte seg. Veldig kreativ bruk av target for å få frem riktig adferd :o)


Elín, ei ivrig bruksjente, fikk hjelp med liggmarkering på gjenstand i sporet. Dette tok Zanto kjempefort ved å ta øvelsen ut fra sporet og trene separat på følgende: frivillige ligg, presentere gjenstand når hunden legger seg, og belønne for interesse. Deretter flytte gjenstanden og belønne for alle forflytninger med fremlabbene mot gjenstanden. En film med lignende fremgangsmåte her.


Hilde og Saga, jobber her med vittringsapport. Problemet var at hunden veldig gjerne ville gripe gjenstanden med munnen. Her også ble en post-it lapp løsningen for å få frem en korrekt frys-markering med nesen. Lappen fjernes så fort frys-markeringen er på flyt, og man har introdusert 6 gjenstander.



Anna Karin og Mix får god hjelp til Ligg under marsj: Først få frem frivillige ligg foran fører, så sette signal på adferden mens hunden utfører frivillig (stimuluskontroll nivå 1). Videre frivillige ligg (både med og uten signal) under baklengs marsj og bruk av avstandsbelønning. Når dette er på flyt, begynner man å bevege seg gradvis mer mot normal fremover marsj med hunden på venstre side.


Lotte (t.v) og medhjelper Elín kvalitessikrer hopp over hinder-adferden ved å bevege seg gradvis lenger ut på siden slik at Ringo må bevege seg ut i bue for å hoppe over hinderet. Viktig her å klikke idet hunden sikter seg inn/eller tar sats inn i hinderet. Er man litt for sen og klikker etter at hunden har landet blir ikke læringseffekten helt den samme.


Elín mente at problemet var at Zanto "hang" etter under Fri ved foten. Morten så fort at Zanto mangler bakpartskontroll, og anbefalte mye trening på vendinger. Og til Sølenuka har Elín fått i lekse å vise oss en perfekt baklengs fri ved foten i firkant ;o)


Heidi og meg (hm..er det lov å se så morsk ut når man trener hund?) får litt hjelp med krypen.
Humpekrypen vår skal iflg Morten først og fremst avlives via en skikkelig "tung" ligg-adferd. Jeg fikk demonstrert en type omvendt lokking som tar sikte på å få hunden til å frivillig trykke bakparten ned mot bakken.


Jeg gjorde også et lite filmopptak av Catja der hun trener sin Cocker til å halse på gjenstand(håper du syns det er ok at jeg legger denne ut her, Catja):




Til slutt litt diverse bilder fra denne intensive, flotte og lærerike helgen:













Øvelse gjør mester

7 kommentarer:

  1. Du Kari-Anne, du Kari-Anne! Du er bare så råbra på å skrive referater!
    Bøyer meg i støvet :o) Flink til å ta bilder er du også - for ikke å snakke om så utrolig koselig :o) Takk for sist - så kjekt å se deg og Heidi igjen!
    Tusen takk for at du minnet meg på den supre oppgaven jeg har fått til Sølen..hehehe....Zanto har bakpartskontroll - men ikke godt nok, så skal vi få dette til (satser på at alle har glemt det...*krysser fingrene..hihi*), så må vi ta opp igjen den biten og terpe, terpe, terpe...innimellom alt annet ;oD
    Har noen kule bilder av deg og Heidi - skal sende dem til deg :oD
    Og nei - du ser da ikke morsk ut på bildet ditt over, men konsentrert - stooor forskjell! :o)

    Klem med krem fra Elín - og sinnsyk sleik fra
    Zanto-panto
    Psst: Har så mye trøbbel med formatteringen på bloggen min, nekter å ha linjeskift osv. - kanskje du har noen triks opp i ermet siden din blogg alltid er så flott layout messig - både med skrift, bilder, får laste inn You tube filmer, OG har linjeskift...? *håpe håpe*

    SvarSlett
  2. Jag är så avundsjuk! STORT TACK för referatet från helgen. Vi får träna på hemmavid.
    Kram/Åsa

    SvarSlett
  3. Masse kule bilder Kari-Anne:) Takk for en fin helg!!

    SvarSlett
  4. Høres og ser ut som en heftig helg, ja! Skal si dere får bevegt dere! Mye reising på kort tid, men ganske garantert verdt det! :-)

    SvarSlett
  5. TAKK for din sprudlende og glade kommentar, Elín! Og takk for kompliment på referatet :o))Veldig bra helg, og så trivelig å se igjen alle :D

    Du, det linjeskiftproblemet er jeg ikke sikker på om jeg kan hjelpe deg med. Har ikke opplevd akkurat det selv. Stort sett funker alt veldig greit her, kanskje med unntak av når jeg laster inn veldig mange bilder. Da hender det at avsnittene i teksten ikke blir slik jeg har tenkt. Linjeskift funker og teksten ser bra ut i editoren, men komprimeres når jeg publiserer innlegget. Kanskje du skulle se om det finnes en support du kan kontakte?

    PS: Jatakk, send gjerne over bilder! Du har mailadressen min, sant? Så skal jeg sende over mine bilder som du gjerne må bruke som du ønsker :o)

    SvarSlett
  6. Kari Anne: Heftig helg, det er sikkert! Alle hundene var så utrolig slitne på slutten av lørdagen, at Morten og Cecilie fant på at det var passe å kjøre en fellesdekk med alle hundene. Så Heidi har nå fått erfare sin aller første fellesdekk (med kobbel) på denne turen. Og det gikk storfint. Ittno tull :o))

    SvarSlett
  7. Hei på deg Kari-Anne, og takk i lige så :o)
    Har tilbakestillt malen i bloggen, håper det løser seg da - har hatt trøbbel med bilder og slikt også, men håper nå det har ordet seg - sender deg link til album med helgens bilder :o)

    Klem E

    SvarSlett