12. mars 2009

Oppladning til helgens begiveheter

Jippi! Ei lita treningsøkt oppe på biltilsynet avslørte idag at Heidi er villig til å jobbe både for lek OG godbitbelønning om hverandre. Hun var skikkelig med i treninga og hadde det travelt med å tilby saker og ting for meg.

Det er så utrolig morsomt å jobbe med Heidi når hun er så til de grader tent som hun var idag.

Selv om vi ikke kan skryte på oss verdens ryddigste GF-mapper og trenger mengdetrening på ryddighet og flyt, så liker jeg at hun er så ivrig, og belønner henne gjerne for denne spontaniteten. Og hun strååler når jeg kjører "flyt-trening" etter innfallsmetoden, hehe..

Første økt ble derfor ganske lang med fokus på entusiasme og vekt på like mye lek- som godbitbelønninger. Det var i denne økta jeg fant ut at hun fint kan belønnes med lange dra-kamper selv om hun var sulten og det luktet godbiter av meg på lang lei ^^

Status trener-teknikk:
Å ha en hund som tenner på lek-belønning er utrolig morro, men sånn teknisk sett er jeg ei stor kløne når det gjelder å håndtere leksaker under trening. Gjemme leka kjapt i lomma og dra den like kjapt frem igjen mestrer jeg ikke helt enda. Jeg gjør meg derfor bjørnetjenesten å ha leka i hånda (gjemt bak ryggen) når vi trener, men sånt tror jeg neppe er så populært hos Canis-instruktørene, med mindre man bedriver kvalitetssikring av øvelser... Så kanskje like greit å begynne å tørr-trene på dette med å "trylle vekk" og "trylle fram" leker fra lommene først som sist.
Jeg har den senere tid lagt mer og mer merke til at jeg har lagt til meg lignende "uvane" når det gjelder godbiter. Liker absolutt best å på "latmannsvis" ha godbitene gjemt i hånda slik at jeg kan belønne en adferd så raskt som mulig istedet for å lære henne skikkelig å holde posisjon etter klikk. Heidi er flink og fikserer ikke på hendene mine fordiom. Men det at jeg alltid innleder en økt med å romstere i lomma så bikkja ser det, blir jo et mønster... Signalet for at vi starter trening bør helst være at jeg stiller meg opp, og ikke at jeg roter i lomma mi liksom :-/

Andre økt (etter ei pause i bilen) ble litt mer samlet. Bestemte meg for å gripe den første øvelsen hun tilbydde og holde fast ved denne gjennom hele økta. Det første hun tilbydde var innsitt, så da ble det denne vi jobbet med. Fikk bra flyt selv om jeg kastet godbitene både til høyre og venstre, og foran og bak henne :o)

Tredje økt gjorde jeg det samme, men nå ville jeg ha dekk istedet. Hun tilbød først innsitt (siden den var det siste vi trente på før pause). Dekken kom ganske kjapt når klikk for innsitt uteble. Fikk ikke noe særlig flyt i denne økta, litt mye hoppeti sprett mellom hver repetisjon^^

Fjerde økt kjørte vi fokus på sitt foran, men nå ville jeg se hvor kjapt hun vendte tilbake når jeg kastet godbiten i ulike retninger. Fikk relativt grei flyt i deler av økta, men det kommer en og annen spontan adferd innimellom som ødelegger flyten. Men dette kan nok ganske greit utbedres ved mer fokusert trening.

I siste økt, før vi ga oss, hadde jeg lyst å sjekke hvordan det står til med rygging fvf i firkant. Denne har vi ikke trent på kjempelenge, og det var tydelig :-S Jeg besluttet ganske kjapt å gå helt tilbake til skratsj ved å fokusere på kun venstrevendinger. Fikk belønnet noen superkjappe og tighte responser, så tror kanskje det er her jeg må legge litt fokus før vi avanserer med flere skritt. Tror denne kan bli skikkelig fin etterhvert bare vi legger litt trøkk på treningsinnsatsen ;o)
**

Ok, dette er antageligvis siste treningsøkta vi rekker før vi vender nesen til Oslo og første samling på instruktørkurset i helga. Blir spennende å møte alle de andre elevene på kurset. Ser ut til at vi blir en "fargerik" gjeng med representanter fra både norge, sverige og danmark - og selvsagt Bergen (hehe Simen ;-P)

Idag har jeg forresten vært på butikken og brukt opp halve lønninga mi på et realt lager med godbiter. Forhåpentligvis blir det masse trening ila helga, så er nok lurt med god variasjon i godbitbeholdningen. Og jeg krysser alle mine fingre for at økta idag var det som skulle til for at Heidi er minst like spretten og treningssugen (OG gira på lek!) til helgen som hun var idag :O)

3 kommentarer:

  1. Lykke til i helgen!! Jeg og Aase skal ha kurs i Oslo, så om vi ikke blir helt utslitt så er det mulig vi kommer innom en tur ;-) (regner med vi avslutter før dere..)

    SvarSlett
  2. Takk for det Camilla! Hadde vært hyggelig om dere tittet innom, for det er jammen lenge siden jeg har sett dere :o)

    SvarSlett
  3. Lykke til med første samling! Gleder meg til å lese referat!

    SvarSlett