21. juli 2008

Litt trening (film!)

Tok å filmet ei økt idag hvor vi jobbet med vendinger og holdter, samt noen sideforflytninger.
Det er kjempelenge siden vi har trent noe på dette, så tenkte å studere status på film.
Og det var jammen bra at jeg gjorde, for jeg syns ikke ting ser så veldig pent ut egentlig...det er en del å rette på her (se kommentarer under):




Magetaska skal jeg fjerne for jeg syns Heidis attityd ikke blir særlig pen når jeg har den på. Skal prøve å filme uten taske neste gang for å se om det blir forbedring.

Sideforflytningene i denne økta kunne jeg spart meg for. Disse må vi ta noen økter på separat. Og jeg må bestemme meg for hvordan jeg skal flytte føttene mine(!!) Tror jeg kommer til å gå for varianten med å krysse venstre fot foran den høyre.

Avbryte ved feil. Når Heidi nøler i vendinger så har jeg en tendens til å vente på henne. Forsterkning av uønsket adferd. Bedre da å heller avbryte hele øvelsen, ta ei kort pause før nytt forsøk.

Tripping. Før Heidi setter seg ved holdt på venstrevendingene gjør hun ofte et lite bakovertripp. Dette er jeg usikker på hvordan bør løses.. Forslag, noen?

8 kommentarer:

  1. Nå har jeg svart på kommentaren din :)

    Godt å se dere i aksjon igjen! Jeg burde nok filmet treningen min, har sikkert poppet opp noen unoter i det siste, bare synd jeg ikke har kamera. :(

    SvarSlett
  2. flott, begynt med helt basic altså! Jeg vet at hunden lukter etter noe og at den plukker opp pinner fra sporet.

    Hva godbitspor, overvær og andre ord betyr aner jeg ikke :P Jeg må sette meg mer inn i brukshundverden.

    SvarSlett
  3. Venstrevendingene til Heidi ser helt fine ut, de.. men du ser ut til å nesten ta et skritt bakover når du har stoppet og så tar en venstrevending. Mulig du skal se litt på dine steg i den sammenhengen?

    Legg merke til den vendingen du tar ca 2:22 ut i filmen. For meg ser det ut som om du går litt bakover i forhold til slik Heidi sitter, og dermed må hun justere seg bakover når hun reiser seg.

    Bare en tanke. :-)

    SvarSlett
  4. Hva er det som gjør at du vurderer å bryte når hun nøler, i stedenfor å la belønningen utebli - men at hun får ny sjanse til å gjøre det riktig?

    SvarSlett
  5. Der er du inne på noe Kari Anne!

    Jeg tror ikke at jeg tar noe skritt egentlig, men at jeg beveger meg på en måte som gjør Heidi usikker det er sikkert.
    For rett i forkant av det klippet du viser til har jeg nylig tatt et par baklengssteg med henne. Med denne bvegelsen friskt i minne så blir Heidi usikker i venstrevendingene som kommer rett etterpå. Hun gjør seg liksom klar til å følge meg baklengs, og derav ekstratrippet når jeg ikke er 100% tydelig. Tror jeg....

    Så ja, jeg tror jeg må bli mer bevisst mine egne bevegelser gitt!

    Takk for nyttig kommentar :o))

    (Tanken bak feilingen var å unngå å havne i et negativt mønster. Men forhåpentligvis vil feilingen utgå siden jeg først og fremst må fokusere på mine egne signaler og bevegelser i øvelsen. Forhåpentligvis retter det seg opp med det)

    SvarSlett
  6. Det jeg mener er at for å komme inn ved siden av deg, MÅ Heidi trippe bakover. Det er fysisk umulig for henne å bare svinge rumpa 90 grader inn mot deg og komme i riktig posisjon. :-)

    Synd man ikke kan legge til bildefiler i kommentarene, ellers skulle jeg tegnet hva jeg mener...

    SvarSlett
  7. Kreativiteten lenge leve! :-)

    http://kariannesinblogg.blogspot.com/2007/07/til-kari-anne.html

    SvarSlett
  8. Aha, da forstår jeg hva du mener. Et veldig konkret innspill. Takk! Du er en knupp :o))

    SvarSlett