16. april 2008

Noen treningsnotater

Som en liten reminder for meg selv:

Å ha fokus på kun 1 grunnferdighet per dag funker definitivt best for oss når vi jobber målrettet mot flytnivå. Jeg har dessverre en stadig tilbakevennende tendens til å være lite konsekvent med meg selv på dette kriteriet, og det er svært lite effektivt.
Så skal vi få skikkelig flyt på adferdene, må jeg bare se å stramme meg opp litt. Hadde vi kunnet trene hele dagen, så kunne jeg selvsagt delt opp i en formiddags-bolk og en ettermiddags-bolk, men den slags luxus har jeg ikke mulighet til å unne meg ;o)

Det er dog med litt frustrasjon jeg observerer at når det har gått en del dager siden vi trente på en adferd, så tar det laaaang tid å hente den fram igjen. Akkurat i øyeblikket så ligger vi dårlig an med innsitten, for den har vi ikke trent på på snart 14 dager. Nå er hun blitt så opphengt i å jobbe foran meg at hun setter seg skjevt inn når hun endelig tilbyr adfeden (testet idag)
Men jeg tar sikte på at dette bedrer seg bare jeg passer å sette adferden i fokus igjen. Så i morra blir det intensiv trening på innsitt. Må bare huske på å ta ei pille med "tålmodighet" til frokost ;o)

Jeg har forresten funnet løsningen på hvordan løse dilemmaet med at Heidi jukser i posisjonsskiftene stå-fra sitt, stå-fra-dekk og sitt-opp. Som før nevnt er dette mini-kjeder bestående av to del-adferder, hvorav jeg trener flyt på riktige muskelbevegelsene posisjonendringene. Juksingen skjer f.eks ved at hun ikke dekker med albuene skikkelig nedi golvet når jeg jobber med sitt-opp eller stå-fra-dekk, det samme med sitten i posisjonsskiftet sitt-opp. Jeg har funnet ut at det er mest effektivt å forsterke begge adferdene i samme økt. Da får jeg både bedre flyt, samtidig som jeg får forsterket de eksakte muskelbevegelsene slik jeg vil ha dem. Så sånn er det med den saken ;o)

På fredag skal klikker-gjengen ha treff igjen. Gosh! Vi er jammensann blitt effektive gitt ;o)
Denne gangen skal vi treffes på Brandbu og det er spådd knall vårvær :o)) Til da må jeg tenke litt seriøst over hva/hvilke adferder som skal jobbes med når vi får litt forstyrrelse.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar