15. november 2007

Valpebye - til glede og ikke besvær :o)

Yess! Nå tror jeg at jeg kanskje har fått kommandoen "Tå" inn i ryggmargen på Heidi.

Det var i går når vi var ute på langtur at Heidi fikk et skikkelig fnattanfall (jeg aner ikke hva som rir den bikkja noen ganger - vi var jo midt i skauen og alt!).
Når Heidi får sine byer så gjør hun sånn som valper gjør. Hun klistrer ørene bak i nakken og spinner avgårde med krum rygg i ring rundt meg som om hun hadde Styggen sjøl i hælene. Hun er jo urolig herlig når hun gjør slik -dette skjer sjelden så jeg nyter synet hver gang ;-).
For hver runde så gjør hun et bråstopp, og står musestille og lader seg noen sekunder før hun eksploderer ut i en ny spurt som om hun hadde rakett i rumpa. Tror hun later som om hun jakter når hun står sånn musestille...
Uansett, som den profesjonelle (?) klikkertreneren jeg nå er (har jo kursbevis og alt *blunk*) ser jeg alltid etter adferd jeg kan forsterke. Siden jeg så gjerne skulle fått satt kommando på stå`en nå, så ble det stopp-adferden jeg zooomet inn da Heidi spant rundt meg under fnattanfallet sitt. Så jeg begynte å klikke hver gang hun bråstoppet på rundene sine, noe som fikk henne til å kicke (om mulig?) enda mer. Det så ut til at hun skjønte spillet med en gang, og vi fikk snart inn en skikkelig bra flyt og en stopp-adferd med veldig høy Pavlov. Bingo!

Så begynte jeg å si Tå! (=stå) hver gang hun bråstoppet. Siden hun hadde masse energi innabords fikk jeg utrolig mange repetisjoner med mega-høy Pavlov. Wow! sier jeg bare.... -det er bare morro, morro, MORRO! å trene en hund som er på riktig innstilt kanal :-D
Og jeg fikk se at læring fester seg hundre ganger raskere når adferden er influert av tilpasset stressnivå og mange repetisjoner på rad. Jeg er sikker på at ti (eller hundre??) treningsøkter med moderat Pavlov her hjemme på langt nær hadde hatt samme effekt som det vi drev med i skogen i går.
Da hun roet seg litt ned fikk jeg henne med på en kommandert Tå under baklengs marsj også. Den satt bare suverent i sikringsboksen!

Hvordan går det med foran fører mappen?

Trening hjemme:
Ikke så mange øktene vi har trent siden sist blogg. Men prøver å ha fokus på å opprettholde en god balanse mellom frivillig stå, sitt, ligg og utgangsstiling (også under baklengs marsj) når jeg står i konkurranseposisjon. *Tillegg: helt spesifikt vil jeg ha 3 repetisjoner av hver adferd før pause/skifte*

Trening ute:
Trente med Line og Frida i dag, i et parkeringshus. Men meste av treningen vår i dag gikk på kontakt og fokus. Gikk i grunnen ganske bra, selv om både Line og Frida tidvis var veeeldig interessante. Stor forsterkningsfrekvens, og justering av kriteriene (les: avstanden) når hun skled ut.

Feilsignalet mitt er dessverre ikke helt patent:-(
Som for eksempel når Heidi tilbyr utgangsstilling (og det er "feil") løser jeg opp og går ett skritt unna. Heidi tror da at vi trener vendinger og forflytninger og utviser eminent bakpartskontroll når jeg trer ut av posisjonen. Hm.. Så jeg må finne på noe annet. Må nok gjøre et lite dykk i O`Store Tjukke for å få noen innspill på dette.

1 kommentar:

  1. Heisan Kari Anne og Heidi

    Herlig når hundene får sånne rapstusser, men det er ikke verst at den varte så lenge at dere fikk trent inn en ny kommando;)

    Ser deg i Vikinskipet på fredag.

    Må hilse Line og Frida, har ikke sett de på en stund.


    Mvh Heidi

    SvarSlett