12. november 2007

Trening fremover

Det blir til at vi må ta et skritt tilbake i treninga og fokusere på et par viktige ting fremover nå. Noe jeg bestemte jeg meg for etter klikkertrenersamlinga nå i helgen.

Jeg tror nemlig ikke at det er tilfeldig at jeg må bruke så mye ekstra tid på å få frem adferder og å holde på Heidis oppmerksomhet når vi trener med forstyrrelse.
Da Camilla spurte meg i helgen hva slags øvelser jeg kunne tenke meg å baklengskjede, måtte jeg svare som sant var: "Tjaaa....jeg får se hva Heidi vil tilby av adferder idag, så tar vi det derfra" - Hm...

Vi begynte jo så bra etter første trenersamling med å få fast system på de frivilige adferdene foran fører. Jeg var ganske konsekvent og tydelig syns jeg selv. Men så ballet ting seg litt til utover sommeren, og systemet jeg som smått hadde fått jobbet inn skled gradvis ut og svant hen i det blå...

Det blir jo så klart vanskelig for Heidi å gjenkjenne treningssituasjoner i fremmede miljøer når jeg ikke klarer å være konsekvent på reglene når vi trener hjemme/på tur.
Ting har jo fungert ganske greit i kjente miljø selv om jeg ikke har holdt noen fast struktur. Men det er når miljøusikkerheten tar henne, at ting skjærer seg veldig. Hun har rett og slett ingen klar og entydig oppfatning av treningssituasjonen oppi hodet sitt, dermed blir hun noe dempende og passiv og/eller ukonsentrert.

Så noen målsetninger treninga fremover:
  1. Treningsmål for Heidi: Frivillig adferd foran fører etter denne modellen
    Vi startet allerede i kveld med å repetere repetisjonsdelen.
    Kjørte gjennom adferdene sitt, dekk, stå og utgangsstilling foran fører. Siden jeg ikke har etablert noe konsekvent feilsignal slik at jeg får henne til å svitsje til ny adferd midt i ei økt, så måtte jeg ta for meg en og en adferd og ha pauser mellom øktene.
    Siden det var et poeng å ikke klikke for noe annet enn den forhåndsbestemte adferden, så fikk jeg fram fin flyt på alle adferdene. Bingo! :-)

    Resultatet av kveldens treningsøkt ble at jeg kom frem til treningsmål nr 2:

  2. Treningsmål for meg: Bli mer konsekvent
  • Bestemme kriterier før treninga starter (skrive ned)
  • Holde på kriteriene gjennom økta
  • Ikke for lange økter (stoppe på topp, evt på vei opp)
  • Bestemme meg for ett feilsignal som jeg overholder konsekvent (løse opp og gå ett skritt til siden)

Hadde jeg hatt en treningsmedhjelper med TAG-kompetanse, ser jeg flere TAG-punkter vi kunne jobbet med her ;-)

5 kommentarer:

  1. Hei Kari Anne,
    Så flinke dere er, håper virkelig at det blir et klikkerkurs til våren i hundeklubben.

    Du kan bare låne bilder fra hjemmesiden og bloggen min;)

    Mvh Heidi

    SvarSlett
  2. Heisan Kari Anne

    Klart det hadde hadde kjempe fint med en link til bloggen vår, det er jo som regel i hundeklubben vi trener og da er det mange som også ser hvor mye bra tilbud faktisk hundeklubben har;)

    Mvh Heidi

    SvarSlett
  3. Okei, da skriver jeg slik: "bildene er hentet fra Hullmeads blogg" og med link direkte til siden din. Igjen- tusen, tusen takk!

    SvarSlett
  4. Strengt tatt trenger vel ikke en eventuell medhjelper særlig store tagteach kunnskaper, da h*n bare skal observere og fange din korrekte adferd?

    Du forteller hva du skal få tag for, gjerne viser uten hund, og så tørrtrener dere et par ganger før du henter Heidi.

    Om du ikke har medhjelper, kan du jo bruke Fokuspunkt og tagulatoren. :-) Fokuspunktet er:______________

    Mitt fokuspunkt i dag er: Øynene åpne.

    Jeg er så trøøøøøtt!


    :-)

    SvarSlett
  5. Yes Kari Anne, du har helt rett. Det er fokuspunkter jeg må eh...fokusere på når jeg trener alene ;-)
    Vi tenkte forresten å trene litt på hverandre på neste treningssamling med klikkergjengen -får se om vi klarer å få noe av det vi lærte på seminaret ut i praksis;-)

    SvarSlett