5. oktober 2007

Høstferie

Har visst forsømt bloggen noen dager nå, så det er på tide med en liten oppdatering.

Det er ikke så mye sprell vi har funnet på. Men vi har da trent litt.
Jeg har tatt meg noen feriedager og har hatt tid til å kjøre noen små treningsøkter gjennom hele dagen. Hehe, det er sånn man skulle hatt det til vanlig ;-)

Prosjektet jeg startet på i helgen har jeg videreført. Jeg snakker da om øvelsen "legg deg" på teppet. Det morsomme er at Heidi får stjerner i øya når jeg tar frem teppet nå. Og DET er et nyyyydelig utgangspunkt for stimuluskontroll :-D Hun klasker ned på teppet før jeg rekker å si kommando, og prøver enda ivrigere når hun ikke får klikk. Det føles bare så riktig å ha slik stålkontroll i treninga ;-) Det er først da vi kan snakke om dynamikk og progresjon!
Vi har trent stimuluskontroll både inne og ute nå. Jeg er imidlertid usikker på hvor fort jeg skal begynne å kjøre mer bli-kontroll på øvelsen, vil ikke risikere at denne øvelsen blir en sånn "legge-seg-sprett-opp" øvelse. Kan man trene "bli" parallelt med stimuluskontrollen tru? Vel og merke i adskilte økter da...

Og så har jeg påbegynt et nytt prosjekt. For de som har sett meg og Heidi trene, så har Heidi en tendens til å rygge masse bakover når vi står og kjører frivillig adferd foran fører. Det er liksom hele tiden så mye "luft" mellom oss... Dessuten blir dette bevegelsesmønsteret stereotypt på litt feil måte, syns jeg. Jeg ønsker at Heidi skal pendle mindre frem og tilbake når vi kjører slik trening. Ideelt vil jeg at Heidi bytter posisjon, f.eks mellom stå/sitt/dekk uten all denne bevegelsen imellom. Så da har jeg begynt å forsterke henne for å jobbe tettere inntil meg. Føler at hun blir litt mer fokusert også, men det er sikkert mest på grunn av at kriteriene er satt litt annerledes og at hun er skjerpet på grunn av det. Men dette "nye" skal jeg prøve å ikke ødelegge med for lange økter. Har lovet meg selv, etter seminaret, å gjøre meg litt mer kostbar *knegg*
Dette betyr mini-korte økter all den tid vi kun trener repetisjon/vedlikehold. Lengre økter kan vi tillate når det er shaping på gang.

Aprops shaping. Vi har eksperimentert litt med det også, siden vi er så godt igang.
Jeg fant en tom tørkerullholder som jeg stappet et halstørkle i. Lot en liten snipp henge utenfor og satte den foran Heidi for å se hva hun gjorde. Først snuste hun. Klikk! Så snuste hun en gang til. Klikk! Så bestemte jeg meg for ikke å klikke mer for å se hva som videre skjedde. Joda, hun tok tak i fliken med tenna. Klikk! Jackpott! Så gjemte jeg vekk tørkerullholderen noen sekunder før jeg presenterte den på nytt -og ventet. Da ble hun så ivrig at hun dro litt ekstra hardt tak i fliken slik at tørkleet skled halvveis ut av tørkerullen. Ny Jackpott! Og da hadde vi tatt poenget med tørkerullen;-)
Men hva skulle vi nå bruke denne øvelsen til? Begynte å se meg litt rundt, og fant ut at jeg skulle prøve å få Heidi til å åpne kjøkkenskapet. Har sett at det er lurt å feste et tørkle til håndtaket når man lærer hunder sånne ting. For da slipper man å ha en hund som åpner skap i utide (tørkleet kan jo fjernes, ikke sant). Så jeg plasserte tørkerullen med tørklesnippen inntil det aktuelle skapet og belønnet et par repetisjoner. Så begynte jeg å legge på litt mer motstand i tørkleet via den andre enden av tørkerullen, og passer på å klikke nøyaktig i det sekundet som hun la trøkk i draget. Til slutt dro Heidi så hardt at jeg syns det var på tide å feste tørkleet i håndtaket på skapdøra. Heidi dro og vips så åpnet døra seg, gitt!

Så får vi se om vi finner andre lure ting å bruke tørkerullen på etterhvert. Syns iallefall det var en fin øvelse i å trene på timingrefleksen min - om ikke annet :-)

Øvelsen "halv-tolv-bak-frem" (se innlegg fra 29.sept) sliter jeg med å få slik jeg vil. Men vi jobber med saken. Jeg har imidlertid funnet ut at jeg må bestemme meg for ett fast trigger-punkt som jeg fokuserer på hele veien, hvis ikke blir jeg for inkonsekvent. Jeg tror at dette punktet må være forflytninger med bakbena. Ren bakpartkontroll, altså. Og så får vi ta posisjonen av hodet når Heidi klarer å styre rumpa inn slik jeg vil.

Vel, det var det jeg hadde på hjertet for i dag.

Forresten, jeg har nå meldt meg på Tagteach-seminaret som arrangeres i Grimstad i november. Så da blir jeg forhåpentligvis sertifisert klikkertrener på mennesker. Bare pass dere! ;-)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar