29. september 2007

Hva er mulig å få til med 1 pakke kylling?

Har noen dager skulet på en uåpnet pakke med strimlet salatkyllig fra "Den Stolte Hane". Et snaut halvkilo real snaddermat som nærmest skriker etter å komme til nytte opp før det blir for gammelt...
Så da tenkte jeg, hva er jeg i stand til å få ut av 1 stk pakke med kyllingstrimler, sånn på stående fot en lørdag aften?

Flere ganger har jeg streifet tanken på å lære Heidi en kommando for å legge seg ned på et bestemt sted. En kjekk kommando som er nyttig å ha i hverdagen. I utgangspunktet ikke akkurat den vanskeligste kommandoen å lære en hund, men man har jo en klar tendens til å utsette og utsette matnyttige basisting til fordel for annet fjas, liksom ;-)
Vel, som sagt så gjort. Jeg fant frem et lite teppe av teddyfor med tidligere nytteverdi som underlag i bilburet. Hadde også lunket litt på kyllingstrimlene i microen for å gjøre de ekstra lekre.
Teddyforet ble for anledningen plassert midt på kjøkkengulvet, og Heidi var ikke sen med å stikke snuta frempå, nysgjerrig som hun er. Klikk! --> en liten neve lunken kylling ;-)
Da hun ante at det var kyllingsnadder på gang, var hun ikke sen med å repetere siste hendelse. Har jo klikkerklok hund, må vite ;-)
Jeg jobbet fokusert med rask progresjon for øyet. Heidi fikk kun tre-fire klikk for å berøre teppet med labbene. Derfra var det ingen bønn: neste kriterie ble "legge seg HELT ned i dekk PÅ teppet".
Hadde jo aldri satt i verden satt et slikt kriterie dersom jeg ikke hadde hatt en god magefølelse av at Heidi skulle fixe det. Men det gjorde hun, til tross for at jeg ellers har en sterk tendens til å være litt i overkant forsiktig med å strekke strikken når vi trener på momenter.
Jeg var svært sparsom med klikkene, så flinke Heidi`en skjønte veldig fort at absolutt eneste løsning på å utløse "Klikk!" var å repetere "legge seg HELT ned i dekk PÅ teppet" :-D
Jeg er stolt av meg selv over hvor tydelig jeg var på ønsket adferd hele veien, og at jeg klarte å formidle dette til Heidi ved å holde hardt fast på kriteriet som jeg opprinnelig hadde satt.
Jeg hadde fra starten av en helt klar ide i hodet mitt på hva jeg skulle klikke for, og prøvde å huske på det som ble sagt på seminaret forrige helg: observer hva som konkret skjer, ikke analyser og tolke hvorfor/hvorfor hunden ikke gjør ditt eller datt. Heidi hadde helt tydelig oppfattet at det var en sammenheng mellom teppet og servering av kylling, så det var ingen grunn til å bedrive noen ytterligere shaping her.
Motivasjonen hennes var svært høy, derfor kunne jeg koste på meg på gjøre ting litt utfordrende gjennom å vente henne ut. Og det funket! Hun var ikke sen med å Legge seg på teppet! I starten belønnet jeg PÅ teppet sånn for å understreke hva øvelsen handlet om, men for å få frem repetisjoner på adferden "å gå til teppet" begynte jeg å servere belønningen utenfor. Jeg lot henne få noen repetisjoner ved å servere belønningen på forskjellig vis utenfor teppet, slik at vi også fikk inn variasjoner på plassering. Deretter tok jeg med teppet rundt i huset og repeterte i stua og på gangen før vi begynte med stimuluskontrollen.
Status etter dagens økt: Med kommando "Legg deg!" oppsøker Heidi teddyteppet og legger seg ned der på kommando. Vi skal jobbe litt mer med stimuluskontrollen og variasjoner på denne, for vi ble ikke helt ferdige i dag. Må også jobbe videre med "bli værende på teppet".
Men sånn alt i alt kan vi si at for 1 stk pakke med kyllingstrimler har vi delvis fått i havn kommandoen "legg deg"( PÅ teppet) - i løpet av bare snaue tjue minutters trening! ;-)
Skikkelig inspirerende å se hvor fort hunden lærer bare forsterkningen er god nok og kriteriene er satt fornuftig!
Har også jobbet litt med ren shaping i dag. Mest for mine egen del, egentlig. Trenger absolutt å spikke litt på shaping-ferdighetene mine.
Måladferden her var at Heidi skulle stille seg snor-rett foran meg med rumpa pekende mot meg, og hodet pekende rett fremover.
Vel, vi kom ikke helt i havn slik jeg egentlig så for med øvelsen. Hun er ikke snor-rett enda, og vi har ikke adferden heeelt på flyt.... Vi drev på en halvtimes tid med shaping av små-små steg i riktig retning. Dette er ingen helt enkel øvelse å shape, så jeg må få litt tid på meg her.
Først "fanget" jeg begynnelsen på adferden "innsitt fra foran fører". Dette endte med at hun riktignok endte med å søke seg foran meg med rumpa til. Men jeg ønsker at hun bevisst søker å peke baken mot meg -uansett hvilken vei hun svinger seg rundt fra, ikke bare fra venstre-innsvinger, liksom... Fikk "catchet" noen små tilfeldige høyre-bevegelser også, men noen skikkelig høyre-innsving fikk vi ikke helt til før jeg syns det var på tide å avslutte økta. Men det er derfra vi skal jobbe på neste økt.
Før jeg anser meg som fornøyd med denne øvelsen, skal Heidi bevisst bruke bakpartskontrollen til å peile hele kroppen sin nøyaktig inn på klokkeslettet "halv-tolv", med rumpa mot meg og med hodet pekende fremover (hun har veeeeldig lyst til å holde kontakt med meg, men noe av poenget er at hun IKKE skal holde øye-kontakt, da!).
Når "halv-tolv-med-rumpa-til"-posisjonen er befestet har jeg store planer om å få shapet henne til å tilby frivillig sitt, stå og dekk med utgangspunkt i denne posisjonen. Hehe, blir spennende å se om vi får til det til slutt ;-)

Dagens tur-opplevelse:
Heidi inspiserer sårleiet etter et elg-fall oppe på jordet.
En potensiell ettersøkshund i sikte, montro? ;-)

2 kommentarer:

  1. Fy flate, så flink du har vært! Skulle ønske jeg var like dyktig som deg til å sette fornuftige kriterier!

    Her en dag skulle jeg liksom shape noe på Ayla, og gikk ut i hagen med gode intensjon og tenkte jeg skulle prøve meg på å shape inn å snurre rundt. Jadda... Hva endte jeg opp med, mon tro? Å klikke for korrekt innsitt til utgangsstilling. Som jeg jo aaaaldri trener på ellers... Neida...

    Jeg merker også at Ayla gir god respons og får kjapp fremgang når jeg er gnien med hva jeg klikker på.
    Derfor skal jeg legge dette innlegget ditt inn blant favorittene mine og lese det om igjen av og til. :-)
    Thank you!

    SvarSlett
  2. Hahaha! Den kjente jeg meg igjen i ;-D
    Har ikke tall på hvor mange økter jeg har gått på med krom hals med en helt spesiell adferd for øyet, men endt opp med å trene på noe helt annet. Ikke rart det går smått fremover liksom :-/ hehe...

    Jeg har fått mailen din. Skal sende over dokumentet med det samme :-)

    SvarSlett