26. september 2007

Seminar, teorioppgave og trenersamling

Har vært litt stille på bloggen noen dager nå. Men siden sist har jeg vært på helgeseminar med Bob Bailey og Kathy Sdao. Og jeg har fått levert den obligatoriske teorioppgaven ved klikkertrenerutdanninga.


Helgen i Oslo gikk utrolig fort. Jeg var veldig spent på hvor mye utbytte jeg skulle få siden foredragene gikk på amerikansk, men jeg fikk med meg mye mer enn jeg hadde forespeilet meg på forhånd :-) Begge foredragsholderne var klare og tydelige, og noen ganger er jeg glad for at fagtermer faktisk finnes, selvom jeg ikke liker å slenge rundt om meg med fremmedord sånn til vanlig. Men fagspråk er en kjekk sak i sånne sammenhenger, da har man ihvertfall noen kjente begreper å forholde seg til, slik at man iallefall beholder den røde tråden nogenlunde dersom man skulle falle ut iblant ;-)


Bob Bailey (Robert, som han vel egentlig heter) er en mann på noenogåtti (!) som holder seg utrolig godt for alderen. Dette er en kar som har vært "ute en vinternatt før" hva angår dyr/adferd/læring. Han fortalte innledningsvis at han i mange år kun bedrev ren observasjon av adferd hos dyr, før han startet sin karriere som praktiserende dyretrener. Og det er nettopp hva som er Baileys budskap for trening av dyr:
"Predikt the behaviour " (Bob Bailey)
Trening av dyr er enkelt. Dyr lærer hele tiden. Men gjennom å endre vår egen adferd som mennesker, kan vi "se" dyrenes adferd og forsterke adferd akkurat slik vi vil.

Så enkelt er det visstnok ;-)





Og så var det fyrverkeriet av en foredragsholder, Kathy Sdao.

Jeg sier bare, "førr ei dame!"....

Det var en del teoriprat, men det ble aldri kjedelig. Med stooor formidlingsevne, kunnskap og brennende engasjement krydret med humor og eksempler i bøttevis dro hun hele salen med seg inn i sin verden av delfiner, sjøløver, hvalrosser, isbjørner og... ja, hunder selvsagt ;-)

Det ligger mye tung teori bak kunnskapen om adferd og læring, men når det kommer til det praktiske, så gjelder det å gjøre ting ENKELT!

Det er dette budskapet jeg prøver å la synke inn etter helgens input. Hvordan kan jeg gjøre ting enklest mulig?

Noe å tenke på...

Jeg gjorde ingen forsøk på å gjøre notater, men Kari-Anne har gjort en flott sammenfatning av temaene på sin blogg her

Og så, en stor takk til Morten Egtvedt og Cecilie Køste fra Canis som gjorde det mulig å oppleve disse kapasitetene her i "lille" Norge :-D

Før seminaret hadde jeg påbegynt teorioppgaven min, og hadde store planer om å gjøre den ferdig i løpet av helgen. Jeg lå over i Oslo og regnet med få en del dødtid på hotellet som jeg kunne utnytte på fornuftig vis. Men jeg kom ikke egentlig igang med noen oppgave, siden hodet føltes litt "surrete" etter lørdagens øvrige input. Oppgaven skulle leveres senest mandag, så regnet med å få ting vel i havn i løpet av søndagskvelden. Det kunne jeg jo bare tro! For når søndagskvelden kom, så var hodet like surrete, gitt. Hehe..

Dermed ble det til at jeg satt hele mandagskvelden og utover natta for å få oppgaven vel i havn.

Skulle gjerne gjort mye bedre arbeid med oppgaven, men hadde dessverre feilberegnet omfanget av oppgavene og tiden jeg hadde satt av til å jobbe med den. Så moralen blir: skippertak er ingen god løsning.

Idag har det vært fellestrening sammen med gjengen fra klikkertrenerskolen. Vi møttes på Eggemoen og hadde en flotters dag med strålende høstsol, trening og skravling.

På mine økter i dag hadde jeg fokus på "hold apport", rygging, fvf m/vendinger og utgangsstilling. I tillegg testet vi ut hvordan stimuluskontrollen på Dekk`en fungerte med forstyrrelse. Syns de fleste øktene våre gikk ganske bra, men så trente vi da også 100 meter unna de andre, hehe. Heidi er dessverre ikke så veldig utholdende under trening. Hun lider av litt strikkmotorsyndrom tror jeg. Hun er skikkelig ivrig i starten, men dabber av etterhvert. Mulig jeg rett og slett kjører litt for lange økter i forhold til hennes motor?....Kanskje avslutte mens hun er som aller ivrigst (selv om det betyr at hun må inn i bilen igjen nesten før vi kommer skikkelig igang, hehe)

Vi trente også litt på sitt-slapp-av-øvelsen vår som jeg syns begynner å fungere bra. Har testet den litt i ulike situasjoner på tur og syns (etter hva jeg så idag) det begynner å ligne noe vi kan bruke videre i avtreningen av hundeaggresjonen hennes :-)

Det blir en ny fellestrening igjen om 14 dager, og jeg gleder meg allerede. I mellomtiden skal vi forberede oss enda litt grundigere enn i dag ;-)

2 kommentarer:

  1. Det er gøy å lese andres sammendrag fra helgen også, og her var det jo bilder i tillegg! :-) Satt du der oppe, du da? Jeg satt helt nederst på andre rad, omtrent midt på raden...

    Husk at jeg skriver navnet mitt uten bindestrek, da ;-)

    Lykke til med hjemmeeksamen! Husker at den var litt hodebry, ja..

    Og du har helt rett, det var utrolig mye input både lørdagen og søndagen. Jeg trengte lang tid på å fordøye ting, og var fremdeles gåen i hodet på mandagskvelden. All ære til deg som klarte å gjøre oppgaver da!

    SvarSlett
  2. På bildet av Kathy, under foten hennes er det en hånd som holder en penn, og det er min hånd! :-) Jey, du har bilde av meg! ;-)

    SvarSlett