20. september 2007

Lærer stadig noe nytt ;-)

Idag har vi lært en ny ferdighet, juhu!!

Jeg har i grunnen vært velsignet med en hund som ikke har for vane å stjele ting, eller har matforsvar. Så noen gjennomtrent hverdagskommando for slipp har jeg ikke hatt noe behov for.
Men den siste tiden har Heidi hatt noen rampe-tendenser (uforståelig av hvilken grunn..) og vi har havnet i situasjoner hvor jeg skulle ønske at jeg kunne kommandere slipp istedet for å ta tingene ut av munnen hennes. Hun er virkelig grei å ha med å gjøre i slike situasjoner, det er ikke det. Hun verken knurrer eller på annen måte går i konflikt. Hun blir bare passiv. Men jeg merker jo at for hver gang jeg må ta noe fra henne blir hun mer på vakt og prøver å tusle unna meg.

Innlæringen av "slipp" skjedde på tur i dag, helt tilfeldig:

Plutselig forsvant Heidi bak en busk. Sikkert for å ta en kjapp sjekk av en spennende lukt, tenkte jeg. Syns etterhvert at hun ble litt lenge derinne, og ropte på henne. Kry som en hane dukket hun frem fra buskaset med et digert bein. Jeg tenkte som så, at dersom jeg virkelig ville sette fart på et potensielt matforsvar, så kunne jeg jo tvinge beinet fra henne. Men så dum er jeg jo ikke ;-) Rådyrknokler er jo kostbare saker, særlig når hunden har ervervet kostbarheten på egen labb. Bratt i nakken fikk hun bære det mens vi fortsatte å gå.
Jeg hadde nemlig en PLAN ;-)

Jeg hadde med noen kyllingbiter i lomma med tanke på potensielle hundemøter (vi traff forresten ingen i dag), så tenkte jo at disse måtte vi jo få spist opp før vi gikk inn igjen.
Jeg holdt øye med Heidi (men ikke på en slik måte at hun skulle tro at jeg var ute etter beinet), i påvente av at hun skulle slippe beinet tilfeldig. Hun ble, som jeg tenkte (kjenner jo denne frøknen godt etterhvert), plutselig revet mellom to fristelser. Det stod mellom beinet og en lukteflekk, men lukteflekken "vant", og idet jeg så at hun slapp beinet, sa jeg "slipp" og strødde en neve kylling i hodet på henne. Hehehehe...det funka!! For da jeg begynte å gå igjen, plukket Heidi opp beinet sitt og kom stormende etter meg og gikk fot. "Si Slipp! da mor", strålte det av henne. Og jeg sa selvfølgelig "slipp" igjen. Hun slapp ----------> Jackpott!

Hehe :-D

Nå nærmer det seg seminarhelg i Oslo med Bob Bailey, selveste klikkerguruen. Det blir spennende, spesielt fordi seminaret foregår på engelsk. Lurer på hvor mye jeg får med meg... Er ikke så godt vant med å forholde meg til lange avhandlinger på engelsk. Så jeg skal nok bli god og sliten etter to slike dager :-)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar