22. februar 2011

Bra trening (ny rally-øvelse)

På Rallytreningen i går kveld fikk jeg lyst til å lære inn en øvelse fra klasse 2-programmet siden det er greit å få litt variasjon fra klasse 1-reportoaret.

Den nye øvelsen lyder slik i følge reglementet (hentet fra www.rally-lydighet.com):


Stå u/marsj – Gå ifra – Berør

Fører kommanderer ”stå” under marsj til hunden i nærheten av skiltet. Hunden blir stående igjen mens fører går videre frem til øvelse nr. 203. Dommeren eller en person utvalgt av dommeren går frem og stryker hunden over ryggen.


Som den hilseglade og nysgjerrige hoppetussa som Heidi er, anså jeg det i utgangspunktet som et potensielt langvarig treningsprosjekt å få henne til å stå helt i ro når en person kommer inntil for å klå på henne.


Men jeg hadde en mulig løsning i tankene som jeg har tatt med meg fra tannvisningsøvelsen, og som jeg tenkte jeg ville prøve her. Fremgangsmåten er basert på baklengskjedingsprinsippet hvor delmomentene på forhånd er splittet ned i så små deler som er nødvendig for at hunden skal mestre hver enkelt del innenfor 80%-regelen:


Først startet jeg med å betinge stryking over ryggen med noe positivt. Uavhengig av Heidis posisjon strøk jeg henne raskt og bestemt over ryggen (1 gang). Deretter klikket jeg og gav belønning. Gjentok dette mange ganger (10-15) frem til jeg tydelig kunne se at hun begynte å ”glede seg” til at hånden min kom for å stryke.


Så begynte jeg å vente til hun tilbød ”stå” før hånden min kom. Og dette tok ikke lang tid da Heidi er godt vant med å tilby adferder frivillig når jeg stiller meg opp for å vente.


At hun bevisst tilbyr en adferd for å utløse handling hos meg forteller meg en viktig ting: at hun ikke opplever strykingen som ubehagelig, snarere tvert imot! Og nettopp den biten synes jeg er svært viktig, spesielt når man jobber med øvelser som innebærer å operere innenfor hundens intimsone.
Les mer om dette interessante temaet her


Etter en liten pause var alt klart for litt nye utfordringer. Men samtidig gå et par steg tilbake i kriteriene.


Jeg fikk treningskompis Line til å bevege seg litt rundt meg og Heidi mens jeg klikket og belønnet Heidi for å stå med alle fire i bakken (istedet for å hoppe på Line når hun kom i nærheten). Da dette gikk bra fikk Line videre beskjed om å heve hånden (uten å berøre) men samtidig på en slik måte at Heidi kunne se bevegelsen fra sidesynet. Klikk og belønning for alle fire i bakken.


Da dette gikk bra, fikk Line beskjed om å stryke Heidi over ryggen slik jeg hadde gjort tidligere. Først uten spesielle krav til posisjon. Men her kunne vi likevel raskt gå videre til å kreve en frivillig ”stå” her også, da øvelsen allerede var kjent for Heidi fra forrige økt.


Jeg må si at denne fremgangsmåten var utrolig effektiv for vårt vedkommende. Tror ikke at jeg juger veldig mye hvis jeg anslår at total tid effektiv trening på denne øvelsen var i underkant av 10 minutter. Og det synes jeg kvalifiserer til benevnelsen BRA trening!


Øvelsen er ikke helt ferdig enda, men vi er da kommet oss over verste kneika og er godt i gang :-)


Øvelse gjør mester



3 kommentarer:

  1. Hei Kari-Anne. Rally lydighet høres morsomt ut. Du forklarer veldig bra hvordan du legger opp treninga di, rett og slett lærerikt! Dette må jeg snuse litt borti tror jeg :-)

    Mvh Anne

    SvarSlett
  2. Hei Anne! Takk for en koselig kommentar :-) Jepp, rally er faktisk veldig morro. Må innrømme at jeg fortsatt ikke helt har oversikt over alt av regler og sånn (burde gått et kurs egentlig). Hvis det er flere i distriktet som er intereesert i rally så kunne vi jo ha leid inn en instruktør til et helgekurs utpå våren/sommeren kanskje?

    SvarSlett
  3. Ja det hadde vært veldig morsomt. Jeg vet om et par stykker som har pratet på det i området her. Vi kan jo snakkes nærmere om det!

    SvarSlett