14. juni 2009

Dagen idag, ikke alt like bra sånn treningsmessig..

Heidi startet dagen idag med å kaste opp. Lenge siden sist, nå. Hun har ikke vært plaget med denslags siden siste løpetid for snart ett år siden. At en hund kaster opp i ny og ne, er slettes ingen krise, så i utgangspunktet tar jeg slikt med stor ro.

Utpå dagen idag, dro vi ned på Vardal idrettspark for å trene litt. Masse store, grønne plener og ørlitt forstyrrelse med noen som trente fotball et godt stykke unna. Heidi var ikke spesielt opptatt av dem, men var heller ikke videre tent på å trene noe sammen med meg. Jeg ville ha frem noen frivillige innsitter. Fikk kjapt belønnet et par på rappen, men så ville hun plutselig ikke tilby flere av disse, men tilbød alt annet (som jeg ikke ville ha). Tok ei lita tenkepause, og prøvde siden på nytt med avstandsbelønning. Litt mer interesse for innsittene, men jeg brukte fort opp denne også. Hun begynte å snuse, og viste tydelig at hun aller helst ville legge seg ned i skyggen under benken. Prøvde, etter nok ei tenkepause, å sprite henne opp litt med å kaste tennisballer. Ren lekeøkt med andre ord. Vekslet lett mellom å belønne avlevering med godbit og å kaste ballen ut på nytt. La etterhvert inn litt enkle kriterier, men det falt tydeligvis heller ikke i smak. Så da ble hun brått lei av ball-lekinga også :o(

Vel hjemme igjen, og et par timer senere, kjørte jeg et par økter med freestyling, siden hun øyensynlig var i modus for triksing fremfor lydighetstrening. Beste økta idag var ryggetreninga, hvor jeg kjørte 360 graders doggie zen-kvalitessikring på frivillige rygginger vekk fra meg. Plasserte godbitskåla på litt ulike plasser rundt henne, for å få inn litt mer "futt" i øvelsen. Siden kjedet jeg frivillig rygging sammen med "snu og rygge inn til meg"-kommandoen. Begynner å funke bra nå, men vil enda ha litt mer flyt på denne.

Etter nok ei pause, ville jeg ha frem noen frivillige "stå på to"-adferder. Dette er også en øvelse hun vanligvis liker veldig godt og tilbyr i det "uendelige", så regnet med at etter et par-tre kjappe reps, så ville hun skjønne tegninga. Men, også denne gangen viste hun helt klart at dette hadde hun virkelig ikke noe lyst til å trene på. Hun tuslet vekk fra meg og la seg ned i skyggen av ei busk, enda hun hadde utsikter til noen riktig snadre godbiter..

Etter enda ei god pause, fikk jeg adferden frem på nytt, men denne gangen kjedet jeg den sammen med en annen adferd istedet for å la henne gå rett i belønning. Og det hjalp visst på! Plutselig så ble det mye morsommere å tilby "på to"-adferden igjen. Men når jeg ved ett tilfelle feilet henne, ble hun så frustrert at hun kastet seg over leggen min og begynte på jokke. Jeg innså akkurat da at vi ikke hadde helt dagen idag... Og siden har hun ligget pal på gulvet, og vært verdens mest "behagelige" selskapshund :-/

Ble ikke så mye glad-blogging idag, dessverre.

Men jeg kan fortelle at vi hadde en fin runderingsdag med Tine og Line i skogen i går! :o) Vi (dvs, jeg og Heidi) har startet litt på skratsj igjen med den flyingen, siden det har sneket seg inn et par-tre uønskede tendenser. Med god planlegging og tilrettelegging har jeg tro på at vi kommer på "track" igjen, men snorrette og tighte flyinger. Førsteøkta ble nær katastrofal, mens sisteøkta viste at jeg tenker riktig i forhold til noen treningsmessige justeringer, iallefall :o)

Må bruke kommende uke til å trene målrettet og fornuftig (korte økter!) på freestyle-programmet vårt. Jeg kjenner at september, og fristen for innlevering av prosjektoppgave begynner å puste meg i ryggen..

Øvelse gjør mester

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar