14. mai 2009

Think, Plan, Do..(hjemmelekse med vekt på Do)

I løpet av helgens samling ble hver enkelt elev m/hund evaluert av hovedinstruktør Morten.

Bakgrunnen for denne evalueringen er at ett av kriteriene for å bestå instruktørutdannelsen er at vi skal kunne vise til en merkbar utvikling både hos oss selv og hos hunden i løpet av året.

Av Morten har jeg fått i lekse å fokusere på et par ting:

- trene mer målrettet (det ble foreslått å ta sikte på konkurranse)
- trene mer sammen med andre hunder (helst med Heidi løs)

Jeg er veldig enig i begge punktene, men har liksom aldri hatt det presset over meg som skal til for å gjennomføre. Inntil nå..

For å kunne trene mer målrettet må jeg strukturere meg selv litt. Og hva betyr så det?

1. Plukke ut en konkret lydighetsøvelse (fra klasse 1-programmet) som vi skal jobbe fokusert med
2. Se på delmomentene i øvelsen og evaluere hvor mye jobb jeg må legge ned i hvert enkelt
3. Sette en frist på når øvelsen skal være ferdig baklengskjedet
4. Trene ett og ett delmoment i små økter
5. Planlegge hver eneste økt, og ikke falle for fristelsen å begynne på noe annet midt i

Jeg merker at jeg må trene meg selv litt, spesielt mht pkt 4 og 5.

Fokuspunkter for meg er:

TAG 1: Holde meg konsekvent til den adferden jeg i forkant har planlagt å jobbe med
TAG 2: Trene max 5 minutter per økt (inkl en eller to små pauser etter behov)
TAG 3: Tydelig markering av start/slutt på ei økt for både Heidi og min sin del

Belønningsprogram for meg:

Tenkte å bruke Tagulatoren og gi meg selv en perle for hver av TAG-punktene jeg kan krysse "JA" på.

For hver 10. perle kan jeg legge til 5 minutters valgfri freestyle/trikse-trening på en oppsamlingskonto.

Jeg er forberedt på at det kan føles litt tungt i starten, slik det ofte gjør når man skal endre vaner. Derfor setter jeg av hele resten av uka til å prøve ut opplegget. Søndag kveld tar jeg en evaluering.

Trening med andre hunder:

Oppmøte på fellestreninger for å tillvenne Heidi andre hunders nærvær.

Her skal vi ikke ha noe mål om lydighetstrening, men kun fokusere på to ting:

1. Belønne Heidi for å ikke bry seg med andre hunder. Hvilket betyr:
a) Det er lov å titte, men ikke stirre. Belønne moderat for titting (frolic, pølse el.l)
b) Belønne ekstraordinært for kontakt med meg (superbelønning a`la kjøtt, kylling)

2. Trene på å leke med andre hunder tilstede (drakamp, tennisball). Evt flette inn superenkle øvelser for variasjonens skyld hvis alt går fint (følge etter under baklengs marsj, sitt/bli, ligg/bli etc)

Hvis ikke annet er avtalt på forhånd, skal Heidi være i bånd på disse treningene.

3 kommentarer:

  1. kn bli med oss på tirsdager vettu, kan prøve både med og uten bånd vi. Greie hunder og folk:-)

    SvarSlett
  2. Takk for det, Tine! Jeg benytter meg gjerne av tilbudet jeg :D

    SvarSlett
  3. spennende, gleder meg til å lese videre om prosjektet!

    SvarSlett