4. mai 2009

Rundering for nybegynnere

Kjempemorro at vi fikk til ei runderingsøkt allerede i dag! Var så heldig å få selskap og god figuranthjelp av Tine og Line som begge heiv seg sporty rundt på kort varsel :O)

Fikk kjørt gjennom alle hundene (5 i tallet) et par økter hver. Rakk å grille pølser gjorde vi også.

Siden alle hundene er helt uten runderingserfaring hadde vi bare fokus på innlæring av system i søket ("flying").

Med Heidi satset jeg kortene mine på godbitbelønning (nygrillet kjukling -uslåelig favoritt!).

Siden Heidi såvidt har prøvd flying før (i fjor høst), var det nok med kun et par repetisjoner med 3-4 meters avstand mellom meg og figurantene før hun kjente igjen opplegget. Deretter økte vi avstanden raskt opp til 10-15 meter.

I likhet med Lines Dalmiser ser det ut til at det å få løpe har en selvforsterkende effekt, i tillegg til at vi har belønninger som fungerer veldig bra. Hundene jobbet målrettet mot figurantene og i gallopp. Så da ser jeg ingen grunn til å være redd for å dra opp avstanden noen meter i ett jafs. Håper jeg tenker riktig..

Med Tines gutter var det litt andre utfordringer å bryne seg på. Til Yalmar (yngstemann) må vi finne en forsterker som er bra nok. Vi prøvde med både mat og lek uten det helt store resultatet. Han var også den som fikk prøve seg først i løypa for ikke å bli altfor mye forstyrret av dame-lukter, uten at det hjalp særlig... Men jeg regner med at Tine sikkert finner på noe lurt til neste gang :o) Han er jo litt på gli med heftig lek, da! Ellers så ikke rått kjøtt ut til å være helt håpløst heller..

Viktor (Tines eldsteterv) er et skikkelig matvrak, men trenger litt tid på å trygges i situasjoner med nye mennesker. Men syns absolutt det ble ei positiv økt med han idag :O)

På Heidis andre økt byttet vi plass til et sted med noe mer kupering i terrenget. Litt overmodig sende jeg ut den ene figuranten på andre sida av en bekk. Men, det var dumt av meg..
Heidi dundret som ei kule over bekken første gang, men stoppet opp andre gangen.

Fikk dog rettet opp i dette da jeg tok henne inn igjen og forflyttet oss til ett flatere parti. Tenkte først at terrenget her var så lett at vi fint kunne øke til rundt 20 meter til hver fig. Men etter bare to slag syns jeg farten begynte å dabbe. Jeg tipper at det var den våte myra som var tung å løpe i, og Heidi har ikke verdens beste kondis. Justerte avstanden ned til ca 10 meter, og vi kunne etter 4-5 ytterligere slag med full gallopp avslutte veldig positivt.

Line kommenterte tendenser til at Heidi ute hos fig 1 blir stående å avvente at Fig 2 skal sette seg på huk... Jeg så det ikke selv (siden jeg stod med ryggen til), men tror Line har helt rett. Trolig har vi bommet noe på timingen her..

Til neste gang tror jeg at jeg vil ha det slik:

- Figuranten skal stå helt passiv inntil hun er helt fremme (om nødvendig repetere på kort avstand)
- Figuranten skal klikke kun når hun er helt fremme
- Åpnere og flatere terreng enn vi hadde idag
- Figurantene skal bevege seg gradvis utover og frem i løypa (ikke bare utover, slik vi gjorde idag)

Takk for ei fin og lærerik økt, dette blir spennende å jobbe mer med! :O)

2 kommentarer:

  1. Så flinke dere er!! Er ikke sikker på om jag har mulighet att va med på rundering nå, litt mye som står planlaggt nå om dagen, men det hade varit moro å hengt sej på en gang:) Kul å ses i lørdags:)!!

    SvarSlett
  2. Det er veldig gøy med rundering! Lykke til med treningen!

    SvarSlett