22. mars 2009

Sideflesket skal vekk!

Operasjon "tjukkebollefeita" er herved offisielt igang!

Idag ble det svetting og pesing på mykt skareføre. Har som mål at vi, nærmere bestemt bikkja, tangerer bikinivekt innen 1.juli. Hva vektnåla nøyaktig skal vise, er jeg sannelig ikke sikker på... Men vi gir oss ikke før jeg tydelig kan kjenne ryggraden hennes igjen.

Er jeg slem? Nei, jeg mener bestemt at jeg ikke er det! Å la det slure og gå til bikkja faktisk blir overvektig er mye, mye slemmere.

Dessuten, en får jo mange fine tur-opplevelser på kjøpet på veien mot den "perfekte kropp":



Av andre tiltak for å nå målet kan jeg nevne:

- foring med diettfor (light-for).

Har gått på light et par mnd nå, men flere tiltak må til:

- mer bruk av lek-belønninger (ikke bare sparer vi kaloriinntaket, men lek i seg selv forbruker også mer kalorier)

- mer fokus på kroppslig krevende øvelser under trening (jf freestyle-prosjektet)

- få løpe mer løs (har begynt på innkallingskurs denne uka)

Har også ønske om å få startet opp med litt rundering i løpet av våren/sommeren. Dette er en veldig energikrevende, men utrolig morsom hundesport. Men da trenger vi å alliere oss med noen ålreite treningskompiser. Så, om det finnes noen i Gjøvik/Toten-området med interesse for rundering bes de melde seg omgående! :o)

6 kommentarer:

  1. Spennende dette med rundering, da.
    Utrolig alt som finnes av øvelser for hund.
    Kansje det har blitt litt mye frolic i vinter ? ( bare tuller :)
    Det er nok bare en ting å gjøre, og det er som du sier, mere bevegelse og mindre kalorier.
    Det er den "harde" vei for både folk og dyr.
    Men nå kommer vi inn i en årstid der det blir enklere å komme seg rundt også !

    SvarSlett
  2. Hei Lilleba!

    Jo, respten er nok meget enklere enn vi liker å tro: mer mosjon, mindre med kalorier. Helt enkelt. Og heldigvis for det ;o)

    SvarSlett
  3. vi melder oss :) vi vil rundere:)))
    hilse pippi og frida

    SvarSlett
  4. Her hos oss blir det særdeles lite i skåla til Ayla på kveldstid når vi har vært og trent på fellestreninger og sånt.. Du skal se det blikket jeg får når jeg endelig proklamerer at nå er det mat, og så ligger det liksom bare nok til å knapt dekke bunnen av skåla... :-D
    Jeg tolker det som at hun spør meg: "Eh... Kødder du? Er dette alt jeg får???"

    Heidi ser da ikke så overvektig ut? Jeg tenker alltid at hun er så tynn, jeg :-)
    Men så er jeg jo vant til 45 kg rottweiler ;-)

    SvarSlett
  5. Jeg er veldig intessert i rundering! Håper vi kan få til noe før sommeren, ettersom jeg flytter til Oslo i juni/juli.. Rundering er kjempe moro! :-D

    SvarSlett
  6. Så BRA at du tar tak i det om Heidi er overvektig (kan ikke huske henne som det da, men du vet selvsagt best vedr din egen hund)! Og NEI det er ikke slemt å gjøre noe med det, men det er slemt å la det skure og gå og ikke gjøre noe med det! Ved å ta tak i det hjelper du hunden din til bl.a. å få;
    - mindre belastning på skjelettet (pr kg overvekt tilsvarer dobbelt så mange kg i ekstra belastning på skjelett har jeg lest et sted)
    - bedre bevegelighet, helse, pust, sirkulasjon osv.
    - mindre fare for belastningsskader grunnet tung belastning på skjelett, muskulatur etc.
    - bedre ytlse både mentalt og fysisk
    - mindre fare for helse farlige sydommer som forkorter hundens levetid osv. osv.
    Bare en rekke gode grunner til å holde hunden i god form :o)
    Jeg merket stor forskjell på Zanto når jeg startet med å gi morgenmåltid som belønning på morgenturen vår (belønte at han kom frivillig inn til meg osv osv) fremfor å gi i skålen. Om det ikke er stygt vær, gjørmete og ekkelt, så kaster jeg ut noe av maten på gresset - da får han bruke seg litt også :o) Etterm måltid er eneste måltid han får i skålen, omtrent da han ikke får kvelds om vi har trent på etterm/ kveld.
    Hadde nok ikke gjort dette om han var fin-fin i fasongen og kanon form av mange timers tur hver dag - men siden han ennå er ung så er det lurt å ta det skånsomt for en hurtig voksende kropp og skjelett :o)
    Ta det gradivis, så kondisen får bygget seg opp og musklene får tilpasset seg, jevn økning i lenge på tur, aktivitet osv., så skåner man også kroppen for unødig harde belastninger og vonde muskler (å gå fra 15 min tur pr dag til 4 timer sier seg selv skaper trøbbel...).
    Jeg syntes i hvertfall det er deiligere å komme fra tur og tenke "Ahh - så digg" enn å slepe bena med seg inn, ha vondt over alt og tenke "Aauuuu....klarer nesten ikke å gå"...og slik er det for de skjønne 4 beinte også. Så stå på Kari Anne - du er fliiink :o)

    SvarSlett