7. april 2008

Full Fokus: FLYT!

Etter å ha lest et av de seneste innleggene i Morten Egtvedts blogg + litt inspirasjon per mailkorrespondanse med min medklikkertrenerelev Aase (som nå har begynt på instruktørutdanninga med Morten E som lærer) måtte jeg ta en liten sjekk av hvordan det stod til med flyt-nivået på grunnadferdene våre...

Ååååh....jeg skal fortelle det var semre saker gitt :o( Status per dags dato er at det er et skrikende behov for litt oppfrisking av elemtentær flyt-trening. Vi har rett og slett grusomt dårlig flyt på helt basic ting, blant annet fordi jeg ikke har hatt særlig fokus på flyt siden i fjor sommer (da jeg gikk på trenerutdanninga). Med tanke på Heidis lange forsterkningshistorikk (fra lenge før jeg begynte på klikkertrenerutdanninga, frem til i dag) på å svitjse mellom adferder etter eget forgodtbefinnende, har jeg en lang reperasjonsjobb foran meg med konsekvent, strukturert mengdetrening.

Problemet med manglende flyt, er blant annet dette med å takle forstyrrelser i miljø (slik Morten var inne på i sitt blogginnlegg). Jeg merker også at baklengskjeding av øvelser blir ekstra tungt og lite motiverende å jobbe med fordi jeg må legge masse (unødvendig) tid på å hente frem adferdene jeg ønsker. Og når de først er hentet frem, er de av svært variabel kvalitet. Det samme gjelder å jobbe med stimuluskontroll.

Så derfor trenger vi rett og slett å få satt fokus på flyt igjen på en del adferder, og jeg har en liten (vel.. egentlig ganske stor) jobb med meg selv ang selvdisiplin her. Så derfor tar jeg likesågodt og noterer meg noen fokuspunkter for kommende uke, sånn for min egen del:

- fokus på kun en adferd per dag
- små, men effektive økter fordelt utover eftan/kvelden
- trene på forskjellige rom i huset (ikke bare på kjøkkenet)
- sekundere øktene med å telle antall adferder per minutt
- holde på kriteriene
- holde på kriteriene
- holde på kriteriene
...........!!

Adferdene jeg ønsker å sette fokus på denne uka er:

- sitt ned (trent på idag, kom kjapt på flyt)
- sitt opp (tirsdagens prosjekt)
- stå fra sitt (onsdagens prosjekt)
- stå fra dekk (torsdagens prosjekt)

På fredag skal vi til Hønefoss for å trene litt sammen med klikkergjengen igjen, så da skal jeg nytte høvet å få trent flyt på noen av disse med litt forstyrrelse. Men frem til da har jeg litt hjemmelekse å jobbe med ;o)

Nå om dagen har Heidi vært en fryktelig snik etter godis. Hun er vannvittig snokete og småskrullete etter mat. I dag fikk hun forresten snappet til seg en totenkringle fra handleposen min, hehe. Og hun er helt overmåte tussete etter de kjedelige godbitene til hjemmebruk :-O Og gafler i seg tørrforet sitt gjør hun også, og går deretter løs på diverse halvspiste tyggeknuter som ligger slengt rundomkring. Helt ulikt henne å være så matgal egentlig....men jeg liker det. Yess! For da har vi nemlig et glimrende godt utgangspunkt for litt serriøs trening. Juhu! ;o)
Men, hun er i ferd med å bli ei lita tjukkebolle, så får prøve å være litt gnien på vanlige maten hennes de dagene det blir masse treningsgodis.

Skal prøve å oppdatere i bloggen om flyt-treninga utover i uka. Kanskje prøve å filme litt også :o)

2 kommentarer:

  1. Hei.
    Bra jobba! Nå som du har laget en plan, er det bare å stå på! Gleder meg til fredagens samling. Håper på sol,- og varmt og deilig vårvær...
    Lykke til med treninga!
    Aase

    SvarSlett
  2. Hei Aase!
    Du er kommet et liiiiite stykke videre på bloggen din ser jeg... Venter bare på forsettelsen nå ;o)

    Det kommer et innlegg senere i dag(evt i kveld) om gårsdagens trening. Sammen med film :o)

    Været ser lovende ut til fredagen ja. Gleder meg jeg også!

    SvarSlett