25. januar 2012

Diagnose: KCS (tørre øyne)


Idag har Heidi vært hos veterinær Tore Berg ved Smådyrsykehuset i Gjøvik og fått diagsnosen KCS (Keratoconjunctivitis sicca)

Etter en periode over noen måneder (siden forrige vinter/vår) har hun hatt ganske stor utflod av tykt, grått slim fra begge øynene. Tidvis også røde og irriterte slimhinner, samt grålig skjær i hornhinna.

Var først en tur hos en veterinær som gjorde et utskrap av små "polypper" som hadde dannet seg på innsiden av blinkhinna, og satte Heidi på en antibiotikakur. Betennelsen forsvant for en periode, men den grålige utfloden forble. Jeg skylte jevnlig med saltvann, men betennelsen i hornhinnene kom tilbake etterhvert.

Jeg leste litt på nettet om tørre øyne, og begynte å både skylle med saltvann samt dryppe henne jevnlig med kunstig tårevæske flere ganger om dagen. Først da syns jeg at den grå utfloden avtok, samt at øynene mindre irriterte og mer glansfulle. Men så fort jeg slurvet litt med skyllingen eller dryppingen, var symptomene på full fremmarsj igjen.

Så da bestemte jeg meg for å få sjekket henne hos en annen veterinær, hvor det ble det tatt test av tåreproduksjonen med Schirmers test. Heidi sine verdier viste seg å være under 5, mens det ved normal tåreproduksjon skal verdien være 15.

Utfra det jeg leser på nettet, er tørre øyne en underdiagnostisert lidelse, så dersom man opplever at hunden blunker ofte kan det være et tidlig signal på at tåreproduksjonen er lavere enn den bør være, og således få øynene testet.

Tørre øyne er selvsagt svært ubehagelig for hunden. Og lar man det gå for langt, kan det også bli stygge skader i hornhinnen med blindhet som følge. Heidi har vært heldig som ikke har fått sånne store skader.

Her kan man lese litt om symptomene og hvordan lidelsen behandles: KCS (tørre øyne hos hund)

Det ser ikke pent ut når man har fått brent og etset innsiden av blinkhinna som en del av behandlingen. Men det skal bli penere i løpet av få dager. Og vi skal smøre daglig med Optimmun dråper i håp om å stimulere til egenproduksjon av tårevæske. Ny sjekk om to uker for å se hvordan hun responderer på medisisinen.

3 kommentarer:

  1. å stakkar : ( Håper det blir mye bedre etter hvert!

    SvarSlett
  2. Huff, stakkar! Min hannhund har også tørre øyne:-(

    SvarSlett
  3. Ser ikke godt ut, dette, men blir nok bedre med behandling.
    Utførte Schirmers test på hunder da jeg gikk dyrepleien for 100 år siden, og det var rutine ved de fleste "feil" på øynene. Har prøvd det selv også, faktisk :) God bedring til Heidi !

    Ha en flott helg ! Klem :)

    SvarSlett