27. april 2009

Reparasjonstrening

Kan vel ikke bare kose oss med freestylemomenter og nye triks heller..

Så idag har vi brettet opp ermene på striskjorta og jobbet litt med "versting"-øvelsen vår: apportering.

Nærmere bestemt: holde fast under innsitt.

For å kunne baklengskjede hele apportøvelsen (først og fremst med tanke på feltsøk), de siste leddene sitte som et skudd og være 110% positivt ladet.

Og for å gjøre en lang og kronglete apporteringshistorie kort: vi har masse å rette opp i hva gjelder glede og entusiasme i momentene inne hos meg.

Ikke akkurat noen turbobelger vi ser her, men tror kanskje vi er på vei...mot noe:

Vi har også gått årets første skogsspor idag. Men det har jeg ikke så lyst å snakke høyt om..
Kort fortalt: grådighet gir skikkelig baksmell :o(

10 kommentarer:

  1. *hehe* Du, den siste der kjenner jeg meg godt igjen i.....mye vil ha mer når man er på gli...*host*
    - Syntes dog det var mange riktig så flotte innsitter med apporten jeg :o)

    SvarSlett
  2. hehe.. "mye vil ha mer" er nok et konsept de fleste av oss har stiftet bekjentskap med, ja ^^ Gjelder bare å huske på å kule`n litt neste gang..

    Joda, innsittene var ganske fine de. Men må få mer fart og futt på de. Men så var det jo det med å ta en ting om gangen dah ;o) Tipper det kommer seg etterhvert jeg :O)

    SvarSlett
  3. Bare et spm.
    Når du har så fin lek, hvorfor bruker du ikke denne som belønning for innsitten med apporten??
    Tenker selv at aktiv belønning gir mer aktiv hund, og så er jo leken frigjørende i forhold til en øvelse hun kanskje ikke har VERDENS beste assosiasjoner til?
    kanskje være litt rausere med hensyt til hvilken belønning du bruker og hvordan du bruker denne? Heller ha færre repetisjoner og leke godt mellom hver? (kortere mer intensive økter)?

    Når forventninger er der er jeg SIKKER på at farten og intensiteten vil øke, og DA kan du jo belønne med en litt "dårligere" belønning (godbiten) noen ganger før du tar lekepause.

    Ikke vet jeg, men jeg har nå hvertfall KUN brukt mer aktive SUUUPER belønninger og nå har jeg virkelig ftt en hund som ivrer etter apportbukken!

    SvarSlett
  4. Hei Nina!

    Leke som belønning er på utviklingsstadiet enda. Heidi leker fint, men er ikke akkurat villig til å jobbe særlig hardt for den. Avhenger veldig av humøret hennes egentlig dette med hvor skikkelig hun tar i, så det å basere meg på den som superbelønning tør jeg rett og slett ikke :o)

    Da er mat mye safere å bruke inntil vi har fått god teknisk flyt på adferden. Når det er i boks, skal vi nok kjøre korte og intensive lekeøkter med høy Pavlov også.

    Er i hvertfall planen min... ;o)

    SvarSlett
  5. Synes hun er superflink, og virker veldig trygg på det hun gjør.

    Ser du laster opp videoene dine til blogger. Det har jeg pleid å gjøre også, men nå får jeg bare feilmeldinger når jeg skal publisere det. Vet ikke hva som har skjedd.

    Det går ikke med photobucket heller, men myspace går.

    Det er bare det at blogger gir mindre videorute, og derved mye skarpere videoer. Kanskje var det bare en teknisk feil gos blogger.com akkurat den dagen jeg prøvde..

    Ha en fin kveld !

    SvarSlett
  6. Hei Lilleba!

    Nå er det ikke så mange filmer jeg har lastet opp direkte til blogger, men har så langt ikke hatt noen problemer. Men vet at andre har hatt litt trøbbel.

    Hva slags filformat bruker du? Jeg bruker MPEG. Vet ikke om det har noe å si men..

    SvarSlett
  7. Har alltid bare trykket "lagre" og brukt windows moviemaker.. filformatet er wmv, har aldri før vært problem. Hva slags filmredigeringsprogram bruker du ?

    SvarSlett
  8. Jeg bruker et program som heter Pinnacle Studio PLUS 11. Kostet meg rundt 700kr for ca ett år siden.

    Fant forresten ei side om opplasting av film til Blogger her: http://help.blogger.com/bin/answer.py?hl=en&answer=112498 (skroll nedover til du finner "Add a video")

    SvarSlett
  9. Nei nå håper jeg du for all del ikke tar kommentarene mine som kritiske, selvfølgelig syntes også jeg hun er kjempeflink!
    Jeg burde sikkert skrevet det også, men personlig legger jeg hvertfall ikke ut film av øvelser vi jobber med for KUN å få ros.
    Jeg er ofte ute etter tips om hvordan det kan bli ENDA bedre!!
    (Hvis ikke det er en REN skrytesnutt da, har vel postet en og annen av disse også ;)

    Øynene kan derimot bedra, jeg syntes nemlig det så ut som om dere hadde en KNALL fin lek, og at hun reagerte kvikkt og veldig engasjert når denne kom fram!

    Selvfølgelig vet man best selv, det er tross alt du som kjenner hunden og trener henne. Jeg tenkte at man derimot sikkert satt pris på tilbakemeldinger, UANSETT om man velger å bruke disse eller ikke!
    I denne sammenheng blir tilbakemeldinger kun på hva som allerede ER BRA lite konstruktive.

    Nei, huff... du skjønner sikkert hva jeg mener. Vil ikke framstå som en kritisk jævel, men poster kommentarer i den beste hensikt!!
    OG SYNTES DERE ER KJEMPEFLINKE!

    SvarSlett
  10. Hei igjen, Nina!

    Nei, her i bloggen er det rom for alle slags kommentarer. Både de som kommer med "klapp på skuldrene" OG de som får meg til å se tingene i nytt lys :o)(sistnevnte er kanskje noe av det jeg som sårest trenger)

    Det er kjempefine tips som du kommer med over her (selv om jeg kanskje hang meg litt mye opp i å forsvare mitt valg av belønning..?) Men hadde jeg hatt en hund som hadde fått stjerner i øya ved synet av ballen/filla så kan du banne deg på at jeg hadde brukt det for alt det var verdt!

    Så langt er vi ikke kommet enda, dessverre... Men jobber med saken. Med inspirasjon fra både din blogg, og andre bloggerier om bruk av lekbelønninger.

    Hadde forresten ei kjempefin økt idag, bare med fokus på lek :O) *drømme om alle de fine adferdene vi vil få når leken sitter som den skal*

    SvarSlett