1. oktober 2008

Instruktør for en kveld (hilsetrening)

Jeg har vært med som kursassistent på valpekurs i hundeklubben noen uker nå. Dette har vært spennende siden det er min første erfaring med å skulle hjelpe og veilede i en gruppe hundeeiere med svært variable ferdigheter.

Noe av utfordringen, for mitt vedkommende, har vært å skulle tilpasse meg en noe mer tradisjonell tilnærming, med mer bruk av lokking/hjelp til hundene enn hva jeg er vant med fra klikkermetoden jeg selv bruker på Heidi.

Men jeg syns det har gått forholdsvis greit idet jeg har valgt å fokusere min bistand hovedsaklig på trenerferdigheter, såsom timing og belønningsplassering når jeg har hjulpet til med øvelser etter instruksjoner fra hovedinstruktøren. Dette er universelle kjepphester for god trening, uavhengig av metode.

Men i kveld, femte kurskveld, hadde jeg fått i oppdrag å holde et eget innlegg om hilsetrening, og valgte å kjøre et tilpasset opplegg med utgangspunkt i metoden "Hilse pent - for ivrige hunder" fra boka Klikkertrening for din hund. Denne metoden har en litt kontroversiell vinkling for mange, siden vi faktisk lokker frem hopping, for så å belønne hunden for å sitte. Var derfor litt spent på hvordan deltakerne mottok treningstipsene...

....Og ganske riktig så var det nok en del som uttrykte sin bekymring "jamen, vil vi ikke lære hunden å hoppe da??"

For de aller fleste hunder, vil hoppingen avta hvis vi er konsekvente på å kun gi godbit når hunden sitter, og ikke ellers. Det er en viktig del av treningen at hunden skal feile (dvs hoppe), for på den måten erfare hva som funker, og ikke.

Og jeg tror faktisk samtlige (også skeptikerne) på kurset idag fikk erfare, at hunden fort velger å sette seg når den ikke oppnår noen goder hvis den hopper. Særlig om man er flink til å belønne den adferden som faktisk ønskes: sitt! :o)

Det var masse fin jobbing å se da vi kom igang, og folk var skikkelig rause med godbitene og var (stort sett) flinke til å belønne i riktig tid. De fleste kom også så langt som å få hunden til å sitte fremfor fremmede personer også (noen av kursedeltakerne hadde med familiemedlemmer som hjalp til som figuranter)

Får håpe alle er flinke til å fortsette treningen videre, og ser potensialet i å bruke venner og kjente som treningsobjekter, slik at de får flinke og veloppdragne hunder som holder seg på bakkenivå i selv de vanskeligste hilsesituasjoner :o)

Jeg skrev ut en liten huskelapp over treningsplanen som deltakerne fikk med seg hjem:

Hilse pent (for ivrige hunder) :


1. Repeter Sitt: Ros med ”BRA!” og server en godbit idet rumpa går i bakken.
Gjenta 5-10 ganger

2. Hold en godbit høyt over hundens hode og lokk den til å hoppe. Fortsett helt til hunden gir opp og setter seg – ros med ”BRA” når hunden setter seg og slipp godbiten på bakken.

3. Lokk hunden til å hoppe på deg ved å holde en godbit inntil brystet. Hvis den hopper snur du ryggen til, deretter snur du deg tilbake og fortsetter å lokke den til å hoppe. Når hunden i stedet velger å sette seg sier du ”BRA” og lar hunden få godbiten. Fortsett til hunden setter seg uansett hvor mye du lokker den til å hoppe.

4. Gjenta pkt 1-3 med forskjellige personer (start med andre familiemedlemmer, siden fremmede mennesker) Begynn fra pkt 1 for hver nye person


Videre trening (når pkt 3 fungerer med fremmede personer):

A) Hunden skal gå i slakt bånd fram til en person og sette seg foran denne.
Du skal kunne håndhilse på denne personen og stå å snakke en stund mens hunden fortsatt sitter (belønn hunden ofte i løpet av samtalen til å begynne med)
Øv først med en kjent person/familiemedlemmer, deretter med fremmede personer.

B) Hunden skal sitte pent mens person kommer til dere
Samme fremgangsmåte som i A)

TIPS!
Tren masse på sitt-BLI utenom hilsesituasjoner også. Jo bedre hunden kan øvelsen jo mer forstyrrelser tåler den :o)


Kilde: Klikkertrening for din hund, Egtvedt/Køste

1 kommentar:

  1. Er sikker på at du er en utmerket instruktør, så jeg regner med at de fikk mye ut av dagen i går. Godt gjort av deg å klare å lokke/lure trene, du som er så drilla på klikkertrening! Bra jobba!
    Aase

    SvarSlett