11. november 2007

KlikkerTRENERskolen, del 4

Ja, så er siste samling på klikkerTRENERutdannelsen over. Vemodig, men også litt fint. For nå kan vi kalle oss klikkerTRENERE. Har fått kursbevis og alt :-)


Bak f.v: Lene, Iren og Maria. Foran f.v meg, Camilla og Åse


Av opprinnelig 7 deltakere, har 5 av oss fullført og bestått trenerutdannelsen, som er første modul på vei mot instruktørutdannelsen.



Denne siste helgen var viet baklengskjeding.
Baklengskjeding kan veldig kort forklares ved at det er en serie adferder som uføres i en fast rekkefølge. Denne serien med adferder opprettholdes av at en adferd forsterkes av en neste i rekken. Forståelig? ;-) Poenget er at hvert enkelt ledd i en adferdsskjede er positivt innlært, og hunden må kunne hvert enkelt ledd veldig godt (hvert enkelt moment har man trent på hver for seg i forkant, ikke sant?) Når hunden har utført en adferd, så dropper vi klikket og belønner hunden med å la den fortsette med neste ledd. På denne måten kan vi gradvis fase ut klikkersignalet i treninga vår.


Nå skal det sies at vi i løpet av helgen hadde litt ymse resultater på de firbente når vi praktiserte i treningsgrupper. Ene og alene fordi grunnferdighetene ikke var godt nok befestet/generalisert. Hm... Så en del av tiden gikk til å terpe litt på nødvendige grunnferdigheter før vi fikk begynt på adferdskjedinga. Men vi fikk anledning til å trene masse baklengskjeding med to-bente "hunder", så jeg tror nok prinsippet har fått en god forståelse i gruppa likevel. Vi har nok alle fått masse spennende input å ta med oss videre.
Jeg gleder meg ihvertfall til fortsettelsen :-)


En presentasjon av de som fullførte og bestod:



Lene Borgersen og Fenris (Schäferhund)


Maria Bjørnsen og Mirre (Australian Shepherd)




Åse Kindberg og Fluffy (Berner Sennen)



Meg og Heidi :-)



Iren Bernes og Bambou (Picard)





Og instruktør Camilla Lien


(Noen av disse bildene er lånt fra Lene Borgersen sin hjemmeside)

Jeg hadde ett hovedmål med å melde meg på klikketrenerutdanninga. Det var å få målrettet fokus, og mer struktur i treninga.
Man blir mildt sagt noe diffus av å leve i sin egen boble, hehe... ;-)
Jeg syns vi har kommet et par skritt videre i riktig retning i så måte etter dette året . Men ting kan jo alltids bli bedre. Og det skal vi jobbe videre med. Nå har jeg verktøyet, og ser helheten etter å ha jobbet oss gjennom fire hovedbolker: å få frem adferd, å loggføre/strukturere treninga, å få adferd under stimuluskontroll, og å kjede sammen adferd.
Dermed er det bare å kjøre på videre med masse trening. Noen trener-unoter har sneket seg til, og må fikses på. Så følg med i bloggen på vår vei videre :-)


Et annet mål for meg har vært å få fokus litt vekk fra å tenke på Heidi som kun problemhund.. Man blir jo litt opphengt i den tankegangen også, om man blir gående litt isolert for seg selv. Hun har jo sitt utageringsproblem, som setter en del begrensninger for hva vi kan være med på av fellesaktiviteter i klubb og sånn. Men ved å delta på samlingene og treningene med gjengen fra Hønefoss har vi kunnet trene uten altfor mye redsel for at noen uheldige opplevelser skal skje. Her har vi vært en gruppe som kjenner hverandre, og tar hensyn. Dette har vært veldig fint å oppleve, både for meg og for Heidi :-D


Klikkertrenerutdanninga hos Camilla har vært preget av masse praksis fremfor lange teoretiske forelesninger. Noe jeg personlig har satt stor pris på, og dratt nytte av. Vi har jobbet i små grupper hvor vi har vekslet på å observere hverandre og å trene egen hund. Veldig lærerik måte å jobbe på siden man får anledning til å se ulike problemstillinger, og oppleve forskjellige måter å løse floker på. Camilla har et godt øye til viktige detaljer, og har kommet med fine innspill underveis. Med sin rolige og behagelige personlighet fremstår hun som en god veileder, uten å ta pågangsmotet fra noen. Kjempebra! :-)


Vi hadde også en skriftlig prøve i løpet av dette året, med både teoretiske og praktiske problemstillinger. Denne oppgaven fikk vi tilbakemelding på i helgen. Jeg fikk en forholdsvis høy score, til tross for at jeg hadde glemt å svare på en oppgave, samt svart svært ufullstendig på en annen *kremt*. Ville så gjerne ha gjor det enda bedre, men siden jeg besvarte oppgaven etter skippertaksmetoden, kan jeg bare ha det så godt...

Sett i ettertid, tror jeg kanskje man med fordel kunne fordelt den skriftlige oppgaven over flere og mindre bolker? Da gjerne med praktiske problemstillinger/case som man kunne jobbet med foran hver samling, slik at man får reflektert enda litt mer over teoridelen i kurset og stilt mer forberedt. Fra skoledagene husker jeg at jeg klarte å "ta inn" teoristoffet mye bedre ved å jobbe med oppgaver, istedet for bare å lese. Men, det er nå meg.. ;-)




Camilla spanderte pizza på hele gjengen. Tusen takk!

Jeg har trivdes veldig godt i lag med denne gjengen, og føler jeg har fått god kontakt med de fleste. Camilla har tatt initiativ til flere treningssamlinger mellom de obligatoriske, og det har gjort susen sånn miljømessig synes jeg. Heldigvis ser det ut til at det er stemning for å treffes på enda flere treningssamlinger utover, sånn ca en eller to ganger i måneden. Så da har vi fortsatt noe å trene frem mot :-)


Det finnes 12 plasser til instruktørutdanninga til neste år. Vi er flere fra trenerkurset på Hønefoss som kommer til å søke om plass i neste runde, men konkurransen er stor -med søkere fra både norge, sverige og danmark *gulp!* - så vi er realister...

Inntil vi får svar om opptak (i løpet av januar en gang) så fortsetter vi å trene som før. Jeg vil fortsette å oppdatere bloggen, men med forsett om å i større grad (b)loggføre konkrete mål foran treningsøkter - og dertil evaluering av resultater av treninga i etterkant. Vi har, som tidligere nevnt, litt å jobbe med fortsatt ;-)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar