31. oktober 2007

"Natt-sporing"

Dro rett fra jobb idag og ut på åkeren for å klargjøre et spor til Heidi.
Klokka ble nærmere seks før vi gikk det, og da var det allerede stupmørkt :-O Men da er jo hodelykten kjekk å ha, så vi gikk "natt-spor" kan man vel si. Fin generaliseringsvariant, dette:-)

Heidi leverte en bra jobb, var igjen meget konsentrert om oppgaven. Nesa lå lavt. Halen avslappet og fin, den svingte rolig fra side til side mens hun jobbet. Bra tempo (dvs ganske rolig selv om bena går som små trommestikker)og et godt og jevnt drag i lina stort sett hele tiden.

Syns jeg begynner å få litt teken på linebruken nå. Får absolutt en følelse av kommunikasjon gjennom lina, uten å overstyre hun som faktisk er den "overordnede" og "sjefen" i løypa ;-) Vanskelig å forklare hvordan denne kommunikasjonen foregår, men ihvertfall kjenner jeg det godt når hun er på rett spor, for da drar hun på litt ekstra, liksom...Og jeg svarer da med å gi henne mer line, liksom for å si "yes, du er på rett vei....værsågod, kjør på". Om noen skjønte no` av dette, hehe....

Fant 9 av 13 pinner. Ikke helt optimalt funn , i forhold til hvor nøye jeg syns hun gikk. Men jeg er ganske sikker på at Heidi slo tydelig på pinne et par plasser. Hun gjorde øyensynlig forsøk på å finne de, men gav opp og valgte å fortsette sporet. Og hun som så å si aldri gir slipp på pinner hun "vet" ligger der, liksom. Hm...
Jeg vet imidlertid at hun gikk rett over en tredje pinne, fordi denne lå nedi ei lang og smal renne i åkeren. Sporet gikk på tvers over renna, og jeg så at hun dro seg en del til siden og ut av sporet en stakket stund, antagelig fordi spor-ferten "spredte" seg litt akkurat her.

Vi dro en tur ned i klubbhallen etterpå. Tok ei bittelita klikkerøkt med Heidi etter at utstillingstreninga var avsluttet. Da ble det stå under baklengs marsj, og sitt/bli vi trente på. Fikk ellers belønnet Heidi for å stå/sitte rolig og se på Skip (BC`en til Isabella) da han løp forbi oss på innkalling med stå, dekk og sitt. Trening som er gull verdt, siden det er lite tull med Skip. Han gjør det han skal, og lar Heidi være i fred. Sånne erfaringer trenger hun :-)

Ellers har jeg passet på trene litt når vi er ute på jordet om morrakvisten. Heidi har en super attitude om dagen. Juhu! Hun er leken og jobbelysten, og har det tiggeblikket. Dekkene hennes, for eksempel, ligner faktisk noe som kan kalles klaskedekk når hun er i dette lunet. Så da mååå jeg jo bare passe på å trene slike ting ;-)

Det er snart dags for seminar-helg igjen. Denne gangen bærer det til Grimstad. Skal lære meg om klikkertrening av mennesker! Også kalt Tagteaching. Er så utrolig nysgjerrig på dette, så jeg gelder meg veldig. Blir jo et stykke å reise, men vi blir hele fem stykker fra klikkertrenerskolen på Hønefoss og omegn, som reiser i lag, og skal dele husrom. Tror det blir en sosial og interessant helg :-) Reiser på fredag litt utpå dagen, så vi er på plass i god tid til lørdag morgen. Søndag kveld har jeg forhåpentligvis fått sertifisert meg på Nivå 1. Så får vi se hva jeg kan bruke dette til etterhvert ;-)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar